Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 25.07.2023

25.07.2023


envoyer l'article par mail title=

SancÈ›iuni :

• somații publice - Digi 24, Digi Sport 1, Digi Sport 2, Digi Sport 3, Prima TV

• decizii de intrare în legalitate - Urinal Akut, AquaSlim, WET, Provident, Venostim, Venactiv

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 25.07.2023, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice câte o somaÈ›ie publică posturilor Digi 24, Digi Sport 1, Digi Sport 2, Digi Sport 3 È™i Prima TV. ÃŽn perioada monitorizată, 10-16.04.2023, radiodifuzorii au transmis spoturi pentru băuturi spirtoase fără a È›ine cont de prevederile art. 116 din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, potrivit cărora „Calupurile publicitare în care se promovează băuturi spirtoase se vor încheia cu avertismentul sonor ÅŸi vizual : Consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătăţii".

De asemenea, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare TV aferente campaniilor de promovare pentru :

  • Urinal Akut, difuzat fără a se respecta dispoziÈ›iile art. 120 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 01-07.05.2023) ;
  • AquaSlim, transmis cu încălcarea prevederilor art. 133 alin. (1) È™i art. 134 alin. (1) lit. a) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 15-21.05.2023) ;
  • WET, difuzat cu nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 29 alin. (5), teza I, È™i art. 32 lit. c) din Legea audiovizualului nr. 504/ 2002 (perioada monitorizată : 12-25.06.2023) ;
  • Provident, transmis cu încălcarea prevederilor art. 94 lit. a) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 19-25.06.2023) ;
  • Venostim, difuzat cu nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 19-25.06.2023) ;
  • Venactiv (varianta VENACTIV, CUTIE - 30 SEC), transmis fără a se respecta prevederile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 26.06-02.07.2023).

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, ca urmare a analizării rapoartelor întocmite de DirecÈ›ia Control pentru posturile din teritoriu, membrii Consiliului au decis să aplice o somaÈ›ie publică postului Olt TV pentru ediÈ›ia emisiunii informative „Știrile OLT TV” din data de 31.05.2023. La difuzarea È™tirii „Slatina/Crimă din gelozie pe Strada Armoniei”, radiodifuzorul nu a È›inut cont de prevederile art. 42^2 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „În cadrul difuzării în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care abordează tema violenÅ£ei domestice este obligatoriu să se asigure informarea victimelor violenÅ£ei domestice asupra existenÅ£ei numărului de telefon « Telverde destinat victimelor violenÅ£ei domestice. »

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederi ale legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 29 (5) - Comunicările comerciale audiovizuale pentru băuturi alcoolice nu pot încuraja consumul excesiv al băuturilor respective şi nu pot viza în mod special minorii.

Art. 32 - Publicitatea ÅŸi teleshopping-ul pentru băuturi alcoolice trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : (...) c) să nu sugereze că prin consumul de alcool se pot obÅ£ine performanÅ£e sociale sau sexuale.

Decizia CNA 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual

Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 94 - ÃŽn scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie.

Art. 120 - (1) - Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi.

Art. 133 - (1) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produsele ÅŸi tratamentele pentru slăbit ori pentru menÅ£inerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră ÅŸi scrisă : « ConsultaÅ£i medicul înainte de a urma dieta. »

Art. 134 - (1) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul pentru produsele sau tratamentele pentru slăbit ori pentru menÅ£inerea greutăţii corporale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : a) să avertizeze publicul printr-un insert scris ÅŸi/sau sonor că produsul nu se adresează minorilor.