Comunicat de presă. Ședința din 26.02.2015

SancÈ›iuni : amendă 100.000 de lei - e-Strada TV, amendă 50.000 de lei S.C. Media Sat Oltenia S.R.L. È™i somaÈ›ii publice - RCS & RDS, Lider FM GalaÈ›i È™i RTT BraÈ™ov

26.02.2015


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică din data de 26.02.2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÅ£iile de specialitate (Serviciul InspecÅ£ie/DirecÅ£ia Monitorizare) ca urmare a reclamaÅ£iilor primite ÅŸi a decis aplicarea următoarelor sancÅ£iuni :

- amendă în cuantum de 100.000 de lei postului e-Strada TV, pentru încălcarea prevederilor art. 54 alin. (2), art. 3 alin. (2), art. 29, alin. (1), lit. a) ÅŸi f) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, precum ÅŸi a dispoziÅ£iilor art. 128, lit. c) ÅŸi d), art. 101, 130, alin. (1) ÅŸi art. 40 alin. (1) ÅŸi (3) din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual (Decizia 220/2011). Rapoartele de monitorizare au fost întocmite pentru perioada 28.12.2014 - 22.01.2015 ÅŸi au inclus o serie de emisiuni, cum ar fi “Fabrica de sănătate”, precum ÅŸi mai multe grupaje de teleshopping în care au fost promovate diverse tratamente naturiste ale d-lui Stelian Fulga ;

- amendă în cuantum de 50.000 de lei societăţii S.C. Media Sat Oltenia SRL (GoeÅŸti/Dolj), pentru încălcarea prevederilor art. 50 alin. (1), art. 58 alin. (1), art. 74 alin. (3) ÅŸi art. 82 din Legea audiovizualului (termen de intrare în legalitate de 15 zile) ;

- somaÅ£ie publică distribuitorului de servicii RCS - RDS S.A. pentru nerespectarea prevederilor art. 82 alin. (2) din Legea audiovizualului (termen de intrare în legalitate de 30 de zile) ;

- somaÅ£ie publică postului de radio Lider FM din GalaÅ£i, pentru că ediÅ£ia din data de 26.06.2014 a emisiunii „Birjarii de la PRO” a fost difuzată fără a Å£ine seama de dispoziÅ£iile art. 30 ÅŸi art. 34 alin. (1) din Codul audiovizualului ;

- somaţie publică postului RTT din Braşov, deoarece radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 78 alin. (3) din Codul audiovizualului.

De asemenea, Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis retragerea licenţei postului Musiklub pentru încălcarea prevederilor art. 57 alin. (1), lit. b) din Legea audiovizualului.

Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare

art. 3 (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
art. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : a) să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise ; (...) f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranÅ£ei populaÅ£iei ;
art. 50 (1) Furnizarea unui serviciu de programe în sistem analogic de un radiodifuzor aflat în jurisdicţia României se poate face numai în baza licenţei audiovizuale analogice şi, după caz, a licenţei de emisie.
art. 54 (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).
art. 57 (1) LicenÅ£a audiovizuală analogică se retrage de Consiliu în următoarele situaÅ£ii : (...) b) titularul încetează să difuzeze serviciul de programe pentru care i s-a acordat licenÅ£a audiovizuală mai mult de 90 de zile, pentru motive de natură tehnică, ÅŸi mai mult de 96 de ore, pentru orice alte motive imputabile titularului ;
art. 58 (1) Difuzarea serviciului de programe poate începe după obţinerea deciziei de autorizare audiovizuală.
art. 74 (3) Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.
art. 82 (1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reÅ£ele de comunicaÅ£ii electronice, cu excepÅ£ia celor care utilizează exclusiv spectrul radio, are obligaÅ£ia să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum ÅŸi alte servicii de programe, libere la retransmisie ÅŸi fără condiÅ£ionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaÅ£i, aflaÅ£i sub jurisdicÅ£ia României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin reÅ£eaua respectivă, precum ÅŸi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin acorduri internaÅ£ionale la care România este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaÅ£i este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă. (2) Distribuitorii care retransmit servicii de programe au obligaÅ£ia, la nivel regional ÅŸi local, să includă în oferta lor cel puÅ£in două programe regionale ÅŸi două programe locale, acolo unde acestea există ; criteriul de departajare va fi ordinea descrescătoare a audienÅ£ei. (3) ÃŽn mediul rural, pentru reÅ£ele cu mai puÅ£in de 100 de abonaÅ£i Societatea Română de Televiziune poate asigura gratuit recepÅ£ia programelor publice, în vederea retransmisiei. (4) ÃŽn localităţile în care o minoritate naÅ£ională reprezintă o pondere mai mare de 20% distribuitorii vor asigura ÅŸi servicii de transmitere a programelor care sunt libere la retransmisie, în limba minorităţii respective. (5) ÃŽn limita posibilităţilor, distribuitorii care retransmit servicii de programe prin reÅ£ele de comunicaÅ£ii electronice vor include în ofertele lor de programe serviciile publice ale Societăţii Române de Radiodifuziune, ale unui program de radiodifuziune naÅ£ional ÅŸi ale unui program de radiodifuziune local, private.

Codul de reglementare a conținutului audiovizual (Decizia nr. 220/2011)

art. 30 Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul la propria imagine.
art. 34 (1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.
art. 40 (1) ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt. (...) (3) Moderatorii, prezentatorii ÅŸi realizatorii programelor au obligaÅ£ia să nu folosească ÅŸi să nu permită invitaÅ£ilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.
art. 78 (3) La difuzarea în reluare a programelor se va face menÅ£iunea « Reluare » pe întreaga durată a difuzării acestora, cu excepÅ£ia operelor cinematografice.
art. 101 Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunÅ£e la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile. art. 128 Este interzisă menÅ£ionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli precum : c) alte boli infecÅ£ioase grave ; d) cancer ÅŸi alte boli tumorale ;
art. 130 (1) Este interzisă difuzarea de publicitate ÅŸi teleshopping la produse ÅŸi tratamente naturiste, care, după caz, nu sunt însoÅ£ite de avertizarea, sonoră ÅŸi scrisă : a) « Produs neatestat medical » ; b)
« Metodă neatestată medical ».

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul