Comunicat de presă. Ședința din data de 08.09.2015

08.09.2015


envoyer l'article par mail title=


* Sancţiuni – amendă în cuantum de 15.000 de lei postului Pro TV,
- somaţie publică posturilor TVR 1 și Prima TV

* Decizii privind intrarea în legalitate a mai multor spoturi publicitare difuzate de posturile de televiziune

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de DirecÈ›ia Monitorizare ca urmare a reclamaÈ›iilor primite È™i a decis aplicarea următoarelor sancÈ›iuni :

- amendă în cuantum de 15.000 de lei postului Pro TV, deoarece la difuzarea unor È™tiri transmise în zilele de 16.04 („Trei vieÈ›i zdrobite în accident”), 22.05 („Tragedie în centrul capitalei”), 06.07 („Note pe bani/Note pe bani la medicină”), respectiv, 23.07.2015 („Control la universitate”), radiodifuzorul a încălcat, după caz, prevederile art. 45 alin. (2), art. 17 alin. (1, 2), art. 29 alin. (1) sau pe cele ale art. 58 din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual ;

- somaÈ›ie publică postului TVR 1 pentru nerespectarea prevederilor art. 30 din Codul audiovizualului, inclusiv obligarea radiodifuzorului de a acorda, în condiÈ›iile stipulate de legislaÈ›ia audiovizualului, un drept la replică persoanelor cărora le-au fost afectate onoarea È™i reputaÈ›ia după difuzarea ediÈ›iei din 26.07.2015 a emisiunii „ViaÈ›a satului”. Raportul de monitorizare a fost întocmit ca urmare a reclamaÈ›iei transmise CNA de către doamna Daliana Ast È™i domnul Mihai Budai, cu privire la modul în care a fost realizată ediÈ›ia emisiunii anterior menÈ›ionate ;

- somaÅ£ie publică postului Prima TV, pentru că emisiunea „Cronica cârcotaÈ™ilor” din 22.04.2015 a fost difuzată în reluare în data de 26.04.2015, începând cu ora 16.00, oră destinată audienÈ›ei generale, fără a se È›ine cont de prevederile art. 15 alin. (1) din Codul audiovizualului. La stabilirea sancÈ›iunii s-a avut în vedere È™i faptul că la difuzarea È™tirii cu titlul „AtenÈ›ie ! Cai pe autostradă !” din emisiunea „Focus” din 08.05.2015 nu s-au avut în vedere dispoziÈ›iile art. 29 alin. (2) din Codul audiovizualului.

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, membrii Consiliului au analizat un amplu raport de monitorizare ce a cuprins diferite spoturi publicitare sau de teleshopping difuzate de posturile de televiziune. Consiliul a hotărât să emită decizii privind intrarea în legalitate în privinÈ›a spoturilor publicitare pentru produsele : Movial Plus, Urobiotic, Urifin, Korill, Urinal È™i Alcachofa de Laon. Membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. 102 alin. (1) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, potrivit cărora : „Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziÅ£iile legale”. Raportul pentru aceste spoturi a fost întocmit ca urmare a sesizării adresate CNA de către Institutul NaÈ›ional de Cercetare – Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare – IBA BucureÈ™ti, Serviciul NaÈ›ional pentru Plante Medicinale Aromatice È™i Produse ale Stupului care are atribuÈ›ii în supravegherea È™i controlul pieÈ›ei de suplimente alimentare, care „a identificat o serie de spoturi publicitare È™i materiale de promovare a suplimentelor alimentare care încalcă reglementările naÈ›ionale È™i europene în materie de publicitate”, precizând că „în perioada martie-iulie au fost difuzate pe diferite posturi TV reclame publicitare înÈ™elătoare”.

Totodată, după analiza rapoartelor de monitorizare întocmite ca urmare a reclamaÈ›iilor primite pentru alte spoturi publicitare sau de teleshopping, CNA a hotărât să emită decizii privind intrarea în legalitate a spoturilor de promovare difuzate de posturile de televiziune cu încălcare prevederilor Codului de reglementare a conÈ›inutului audiovizual : Nurofen pentru copii [art. 129 alin. (a, c)], Zenella Med [art. 127 alin. (3)], Ulei Argan Secret [art. 93], Reuma.tic È™i Artro.tic [art. 93 È™i art. 126 alin. (1)] È™i pentru reÈ›eaua privată de sănătate Regina Maria [art. 94].

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Decizia CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual

art. 15 (1) Este interzisă difuzarea în intervalul orar 6,00 - 20,00 de programe audiovizuale de studio sau realizate în direct în care se fumează, se consumă băuturi alcoolice ori se prezintă acte de comportament obscen.

art. 17 (1) În intervalul orar 6,00 - 22,00 nu pot fi difuzate programe, altele decât producţiile audiovizuale de ficţiune, care conţin descrieri ori reconstituiri ale unor omucideri/sinucideri, mutilări/automutilări sau tehnici criminale ori practici oculte.
(2) În cazul acestor drame, radiodifuzorii nu pot difuza imagini de la locul tragediei sau imagini care arată suferinţele prin care trec membrii familiei ori ale altor persoane apropiate victimei sau familiei acesteia.

art. 29 (1) Programele de ştiri şi de actualităţi se supun cerinţelor de protecţie a minorilor şi vizionării în familie.
(2) ÃŽnainte de difuzarea unor imagini ÅŸocante, a unor scene de violenţă sau cu impact emoÅ£ional negativ care pot impresiona în mod neplăcut telespectatorii, aceÅŸtia vor fi avertizaÅ£i verbal „AtenÅ£ie ! Imagini care pot afecta emoÅ£ional telespectatorii.”, menÅ£iune ce va fi ÅŸi afiÅŸată static ÅŸi lizibil ; radiodifuzorii nu pot prezenta scene de violenţă în mod repetat în cadrul aceleiaÅŸi producÅ£ii audiovizuale.

art. 30 Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul la propria imagine.

art. 45 (2) În cazul situaţiilor de suferinţă umană, al dezastrelor naturale, accidentelor sau al actelor de violenţă, furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a respecta imaginea şi demnitatea persoanelor aflate în astfel de situaţii.

art. 58 (1) Dreptul la rectificare se exercită prin difuzarea gratuită pe post, în termen de maximum 3 zile de la data aprobării cererii, în acelaşi interval orar, a unor precizări prin care radiodifuzorul corectează informaţiile eronate care au produs lezarea, menţionând emisiunea în care au fost prezentate informaţiile eronate şi data difuzării ei.
(2) Forma rectificării trebuie convenită în prealabil cu persoana lezată.

art. 93 Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

art. 94 ÃŽn scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri :
a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie ;
b) să fie redată la viteză normală de citire.

art. 126 (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente.

art. 127 (3) Publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22,00 - 6,00.

art. 129 Publicitatea la medicamente nu trebuie să conÅ£ină nicio menÅ£iune care :
a) să dea impresia că o consultaÅ£ie medicală sau o intervenÅ£ie chirurgicală nu este necesară, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic ori de tratament la distanţă ; (...)
c) să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi îmbunătăţită prin utilizarea medicamentului respectiv.