Decizia nr. 1053 din 12.10.2010

12.10.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L.
Bucureşti, B-dul Dimitrie Pompei nr. 9-9A, clădirea 20, et. 8, sector 2

pentru postul de radio KISS FM
Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 202 A, et. 12, sector 6

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 12 octombrie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunile matinale difuzate de postul KISS FM în luna septembrie 2010.

Postul de radio KISS FM aparţine radiodifuzorului S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-R 05.5/19.12.1995, decizia de autorizare nr. 176.0/18.06.1996 şi de reautorizare nr. 176.0-1/18.06.1996).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L. a încălcat prevederile art. 16 alin. (1) şi (3) lit. f, i) şi k) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

DispoziÅ£iile art. 16 prevăd :

"(1) Criteriile în funcţie de care se apreciază producţiile difuzate în serviciile de programe au drept scop asigurarea protecţiei copilului şi informarea publicului cu privire la conţinutul acestora.

(3) Criteriile generale de care titularii de licenţă audiovizuală vor Å£ine cont în clasificarea producÅ£iilor audiovizuale sunt următoarele :

f) psihologia personajelor ÅŸi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenÅ£ilor ;

i) prezentarea femeii în ipostaze degradante ;

k) calitatea ÅŸi tipologia limbajului."

Emisiunea „Cronica CârcotaÅŸilor” se difuzează zilnic, de luni până vineri, între orele 07.00-10.00.

ÃŽn urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că în cadrul emisiunii „Cronica CârcotaÅŸilor” difuzată în data de 02 septembrie 2010, pornind de la un articol postat pe site-ul Click.ro, în care se spunea că unele „femei trecute de prima tinereÅ£e s-au apucat de prostituÅ£ie după ce criza le-a lăsat fără locuri de muncă”, realizatorii Åžerban Huidu ÅŸi Mihai Găinuşă au făcut o serie de comentarii jignitoare la adresa acestora.

Citind un anunţ izolat din articolul respectiv, în care una dintre aceste femei, trecută de 50 de ani, îşi preciza profesia, aceea de economist, cei doi realizatori au extins preocuparea pentru practicarea prostituţiei asupra întregii categorii de studente sau de absolvente ale Academiei de Studii Economice.

Redăm din raportul de monitorizare :

"Åžerban Huidu : 08 ÅŸi 48 de minute, avem o ÅŸtire fabuloasă. Asta trebuia să fie ÅŸtirea blondă, dar este genială. Aici scrie, la click.ro, la 50 de ani din contabilă a ajuns, mă-nÅ£elegeÅ£i, damă de companie. „Multe femei trecute de prima tinereÅ£e s-au apucat de… prostii, după ce criza le-a lăsat fără locuri de muncă.” Iată, ÅŸi avem câteva poze – Estera, de 50 de ani, la 100 de lei... Bine, 50 de ani, cred că lipseÅŸte un zero. Nu sunt 50 sunt 500. O avem pe Elena de 51, tot la 100 de lei. Scump, foarte scump. Mona, la 42 de ani, dar care arată mai naÅŸpa decât astelalte două, la 150. Åži Adela, pfu !…50 de ani, 100. Bă nene, dacă la 50 de ani se lucrează aÅŸa de greu pe piaÅ£a asta a muncii, nu ÅŸtiu ce să ne mai facem. Ca să nu vă mai zic, multe femei sunt pe internet deja ÅŸi zic aÅŸa, atenÅ£ie anunÅ£ul, că ăsta-i cel mai tare : „Doamnă matură”, deci nu matură, mătură...
Mihai Găinuşă : Doamnă mătură, spală, calcă, chestii de-astea...
Åžerban Huidu : Doamnă mătură „de 50 de ani, minionă, blondă, intelectuală, ofer clipe de amor nebun, pasiune ÅŸi tandreÅ£e". Intelectuală... Vă rog frumos !
Mihai Găinuşă : Asta-i din cauza drepturilor de autor.
Åžerban Huidu : „AnunÅ£ul Esterei este doar unul dintre sutele de acest gen postate pe internet, la rubrica „Matrimoniale”. Chiar dacă are studii superioare ÅŸi experienţă, femeia nu a reuÅŸit să-ÅŸi găsească un job stabil ÅŸi caută un blog-job stabil în domeniul în care s-a pregătit. „Nu sunt ca orice pipiţă de pe centură. Sunt contabilă de meserie ÅŸi am terminat ASE-ul". Ceea ce confirmă încă o dată că fetele care termină ASE-ul se descurcă în orice situaÅ£ie. Åži eu am terminat ASE-ul ÅŸi am avut foarte multe colege, foarte multe colege. MiÅŸu n-a intrat la ASE.
Mihai Găinuşă : Asta e. Mai activează colegele tale ?
Åžerban Huidu : Activează. După cum vezi, ne asigură femeia care a ajuns acum la bătrâneÅ£e…
Mihai Găinuşă : BătrâneÅ£e ? Hai, că nu e chiar. Este în floarea vârstei...
Åžerban Huidu : La prima bătrâneÅ£e. Cam ofilită petala, dar, zice : „pentru 100 de lei, negociabil.” Fii atent : „100 de lei, cu finalizare”
Mihai Găinuşă : Vă rog frumos, mai sunt ÅŸi copii care se duc la grădiniţă.
Åžerban Huidu : Da-i finalizare, finalizarea înseamnă în finală. Sau 150, cu două finale.
Mihai Găinuşă : ÃŽn liste. Două finaliste.
Åžerban Huidu : Åži total. Adică, orice. Nu-i problemă…
Mihai Găinuşă : Asta-i din matematică, copii, dragi copii.
Åžerban Huidu : „Pe site-urile de profil, oferta dame mature este cât se poate de bogată. Ca să Å£ină pasul cu colegele de breaslă mai tinerele”…
Mihai Găinuşă : Da grăbiÅ£i-vă, că s-ar putea să dispară
Åžerban Huidu : „...acestea sunt dispuse să lase mai mult la preÅ£ ÅŸi să accepte chiar cele mai ciudate fantezii....”
Mihai Găinuşă (râde) : Integrale, scoatere de sub radical, chestii de-astea. Doamnele contabile ÅŸtiu mai bine cum se fac aceste operaÅ£ii.”

Consiliul a considerat că discuţiile, purtate în termeni peiorativi şi denigratori, la adresa unor femei trecută de prima tinereţe, absolvente ale unei instituţii de învăţământ superior, care, într-un context economic dificil, au ajuns să practice prostituţia, au fost de natură să conducă la degradarea imaginii femeii.

Mai mult decât atât, aceste comentarii au fost făcute într-o emisiune matinală, pe care o pot audia şi copiii, fapt de natură să afecteze percepţia acestora despre femei, pe care, la această vârstă, le cunosc în calitatea lor de mame, educatoare sau profesoare, ca exemple pentru viaţa lor.

Faţă de aceste aspecte, radiodifuzorul avea obligaţia de a ţine cont, la difuzarea emisiunii, de criterii precum cele cu privire la reperele morale oferite copiilor sau adolescenţilor, cele privind prezentarea femeii în ipostaze degradante, precum şi cel referitor la calitatea şi tipologia limbajului, astfel încât, difuzarea producţiilor audiovizuale să se facă cu respectarea normelor privind protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat şi dispoziţiile art. 113 alin. (1) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă descrierea calităţii produselor sau a serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia mărcii şi a preţului.

Astfel, pe parcursul mai multor ediÅ£ii ale emisiunii „Cronica CârcotaÅŸilor” difuzate în perioada 07-23 septembrie 2010, în cadrul cărora s-a desfăşurat concursul VEKA, au fost prezentate calităţile produselor oferite ca premii.

Premiile oferite în cadrul acestor concursuri au fost camere foto, iar marele premiu, o tâmplărie exclusiv clasa „A”, în valoare de 2000 de euro.

Spre exemplificare, în cadrul concursului desfăşurat în timpul emisiunii difuzate în data de 08 septembrie 2010 au fost descrise calităţile produselor VEKA.

Redăm din raport :

Åžerban Huidu : „Nu mai lăsa iarna să te ia prin surprindere. Cheltuielile de întreÅ£inere se fac mai mici cu fereastra care lasă iarna la uşă – fereastra VEKA. Pentru o viaţă mai lungă a ferestrelor tale, VEKA ÅŸi partenerii săi din întreaga Å£ară te sfătuiesc să cauÅ£i doar profile de calitate exclusiv clasa A – adică VEKA”.
ÃŽntrebarea : Din ce clasă sunt profilele ?”
Răspuns ascultător : A

Şi în cadrul concursurilor desfăşurate în timpul ediţiilor difuzate în zilele de 09, 14, 16 şi 17 septembrie 2010 au fost descrise calităţile produselor VEKA, respectiv culoarea ferestrelor, clasa de încadrare a profilelor şi durata de viaţă a acestora, precum şi premiile oferite de această firmă.

Exemplificăm din raport :

09 septembrie 2010

Realizator : „Nu mai lăsa iarna să te ia prin surprindere. Cheltuielile de întreÅ£inere se fac mai mici cu fereastra care lasă iarna la uşă – fereastra VEKA. Dacă ai ÅŸti că durata medie de viaţă a ferestrelor VEKA este de 50 de ani, sigur ai ÅŸti ce să alegi. Sună acum ÅŸi spune-ne care este durata medie de viaţă a ferestrelor VEKA, ÅŸi câştigi o cameră foto digitală, pentru că sigur vei vrea să faci poze cu noile ferestre clasa A de la VEKA ?”
Răspuns ascultător : Durata medie de viaţă a ferestrelor VEKA este de 50 de ani.”

14 septembrie 2010

Åžerban Huidu : „Nu mai lăsa iarna să te ia prin surprindere. Cheltuielile de întreÅ£inere se fac mai mici cu fereastra care lasă iarna la uşă – fereastra VEKA. VEKA îţi dă libertatea să alegi culoarea ferestrelor tale – 50 de culori, sau imitaÅ£ii de lemn stau la dispoziÅ£ie. Sună acum ÅŸi spune-ne câte culori ÅŸi imitaÅ£ii de lemn propune VEKA pentru ferestrele tale ÅŸi câştigi o cameră digitală foto. ToÅ£i câştigătorii intră în tragerea la sorÅ£i pentru marele premiu, o tâmplărie VEKA în valoare de 2.000 de euro, ferestre exclusiv de clasa A, premii pe măsură, numai de la VEKA.” ÃŽntrebarea : Câte culori ÅŸi imitaÅ£ii de lemn îţi stau la dispoziÅ£ie ?
Răspuns ascultător : 50.

16 septembrie 2010

Åžerban Huidu : „...Nu lăsa iarna să te ia prin surprindere. Cheltuielile de întreÅ£inere se fac mai mici cu fereastra care lasă iarna la uşă – fereastra VEKA.
Pentru o viaţă mai lungă a ferestrelor tale, VEKA ÅŸi partenerii săi din întreaga Å£ară te sfătuiesc să cauÅ£i profile de calitate superioară exclusiv clasa A”. Sună-ne acum ÅŸi spune-ne ce te sfătuieÅŸte VEKA să cauÅ£i la viitoarele tale ferestre ? (...) Ce profil de calitate superioară trebuie să foloseÅŸti ? Clasa ?”
Ascultător : Clasa A.

17 septembrie 2010

Åžerban Huidu : „Nu mai lăsa iarna să te surprindă, fă-i tu o surpriză. TrânteÅŸte-i în nas o fereastră VEKA prin care să nu mai poată intra nici iarna asta, nici în următoarele 50. Ferestrele VEKA au o durată estimată de viaţă de 50 de ani. (...) Sună acum ÅŸi spune-ne cât trăiesc în medie ferestrele VEKA ?”.
Răspuns ascultător : 50 de ani.

Legiuitorul a stabilit că în cazul acordării unui premiu în cadrul unui concurs, radiodifuzorii nu pot descrie calităţile produselor sau serviciilor oferite ca premii, cu excepţia mărcii şi a preţului.

Or, membrii Consiliului au constatat că în cadrul concursurilor difuzate în timpul emisiunilor „Cronica CârcotaÅŸilor”, transmise în perioada 07-23 septembrie 2010, postul de radio KISS FM a prezentat publicului detalii cu privire la calitatea produselor oferite ca premii, respectiv culoarea ferestrelor, clasa de încadrare a profilelor ÅŸi durata de viaţă a acestora.

Faţă de toate aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L. pentru postul de radio KISS FM şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziÅ£iilor art. 93^1 alin. (1) ÅŸi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de radio KISS FM cu somaÅ£ie publică, întrucât în emisiunea « Cronica CârcotaÅŸilor » din 02 septembrie 2010, realizatorii au făcut comentarii denigratoare ÅŸi jignitoare la adresa femeii, de natură a prejudicia demnitatea acesteia.

De asemenea, în cadrul concursurilor difuzate în perioada 07-23 septembrie 2010, postul de radio KISS FM a prezentat publicului detalii cu privire la calitatea produselor oferite ca premii, fapt ce contravine legislaţiei audiovizuale.

Codul audiovizualului interzice descrierea calităţii produselor sau a serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepÅ£ia mărcii ÅŸi a preÅ£ului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.