Decizia nr. 321 din 05.05.2011

05.05.2011


envoyer l'article par mail title=

privind somarea a S.C. ANTENA TV GROUP S.A.,
pentru postul de televiziune ANTENA 1

S.C. ANTENA TV GROUP S.A. CUI R 1599030
Str. Gârlei nr. 1B, Clădirea Grivco Business Center, sector 1, Bucureşti

pentru postul de televiziune ANTENA 1
Şos. Bucureşti-Ploieşti, nr. 25-27, sector 1 Bucureşti

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 05 mai 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare, întocmit în baza reclamaţiei înregistrate la C.N.A. sub nr. 3820/18.03.2011, cu privire la nerespectarea regimului difuzării publicităţii în cadrul emisiunii “Next Top Models by Cătălin Botezatu”, difuzată în data de 17.03.2011, de postul ANTENA 1.

Postul ANTENA 1 aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 012.3/25.01.1993, decizia de autorizare nr. 025/14.06.1994 şi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A. a încălcat prevederile art. 100 alin. (2) şi art. 112 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate :

- „art. 100 alin. (2) : Plasarea de produse se semnalează la începutul şi la sfârşitul programului, precum şi la reluarea după fiecare pauză publicitară, prin menţiunea « Acest program conţine/a conţinut plasare de produse », precum şi prin simbolul « PP » de culoare albă pe fond negru, afişate lizibil, cu o dimensiune de minimum 30 de puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie, şi pentru o durată de minimum 5 secunde.
- art. 112 alin. (1) : În mod excepţional, în cadrul serviciilor de programe de televiziune se poate difuza, în intervalul orar 20,00 - 6,00, în alte situaţii decât cele precizate la art. 110, un spot publicitar izolat, cu respectarea regulilor de inserare a publicităţii". În fapt, în data de 17.03.2011, de la ora 20.17, postul ANTENA 1 a difuzat emisiunea “Next Top Models by Cătălin Botezatu”, cu marcajul AP, genul programului : reality show. Emisiunea a fost difuzată, în reluare, în data de 18.03.2011, de la ora 14.14.

Emisiunea a conţinut plasare de produse, conform informaţiei afişate de radiodifuzor pe ecran în partea de sus atât la începutul emisiunii, cât şi după fiecare pauză publicitară, după cum urmează : „Acest program conţine plasare de produse”.

În urma monitorizării emisiunii difuzate în data de 17.03.2011 s-a constatat că produsul plasat în cadrul emisiunii a fost „Rexona", care a fost evidenţiat prin prezentarea unui logo, cu o durată de 9 secunde, în cadrul căreia a putut fi identificată sigla, denumirea şi produsul. De asemenea, în timpul emisiunii au fost difuzate două momente publicitare, marcate cu semnul „P« în care s-au făcut repetate referiri la produsul „Rexona », evidenţiindu-se calităţile şi avantajele folosirii sprayului „Rexona".

Redăm din raportul de monitorizare :

„ -Auzi, Roxi, ai cumva un spray bun că m-am epilat şi mi-e să nu mă irit şi nu mă dau cu orice spray ?
- Am exact ce-ţi trebuie. Rexona cu aloe vera. Pentru piele sensibilă. E perfect. Şi eu l-am folosit, şi eu am pielea sensibilă şi nu m-am iritat, nu nimic. Miroase şi bine.
- Chiar că miroase bine.
- A, nici n-are alcool.
- Nu. Nu. E foarte, foarte bun.
(...)
- Mamă, Laura, ia uite ce am făcut ! M-am dat cu un deodorant care am crezut că o să fie bun şi mi-am pătat toată bluza. Cred că e numai bună de aruncat la gunoi. Pe bune !
- Păi dacă nu foloseşti ce trebuie !
- Păi, şi ce ar trebui să folosesc ?
- Rexona. E cel mai bun. O să fii foarte mulţumită...

De asemenea, în cadrul unei şedinţe foto, prezentată în emisiune, participantele aveau în mâini deodorante „Rexona". Filmarea s-a făcut în plan apropiat sau îndepărtat, momentele în care produsele Rexona au fost vizibile alternând cu secvenţe în care aceste produse nu s-au văzut.

Prin comentariu, voce off, s-a explicat care a fost scopul acelei şedinţe foto, şi anume : ,,Una dintre provocările şedinţei foto de astăzi este promovarea ideii de prospeţime şi vigoare. Astfel că Bote le pune la dispoziţie diverse elemente ajutătoare."

Având în vedere aspectele evidenţiate anterior, membrii Consiliului au constatat că această emisiune a fost difuzată cu încălcarea prevederilor art. 100 alin. (2) din Codul audiovizualului, care reglementează condiţiile de difuzare a programelor care conţin plasare de produse.

Potrivit dispoziţiilor invocate, plasarea de produse se semnalează atât la începutul şi sfârşitul programului, cât şi la reluarea după fiecare pauză publicitară, precum şi prin afişarea simbolului „PP", cu respectarea specificaţiilor prevăzute de normă.

Astfel, în ceea ce priveşte afişarea menţiunii : „Acest program conţine plasare de produse", radiodifuzorul nu a făcut această menţiune şi la sfârşitul emisiunii, aşa cum avea obligaţia legală, ci doar la începutul acesteia şi la reluarea după pauzele publicitare, astfel încât această condiţie a fost respectată parţial.

În privinţa obligaţiei de a afişa pe parcursul desfăşurării emisiunii a simbolul „PP," simbol specific emisiunilor care conţin plasare de produse, radiofuzorul nu a respectat această obligaţie, acest simbol nefiind afişat.

În aceste condiţii, Consiliul a constatat că radiodifuzorul nu a respectat condiţiile legale care reglementează publicitatea în cazul plasării de produse în cadrul unui program audiovizual, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 100 alin. (2) din Codul audiovizualului.

Consiliul consideră că difuzarea de emisiuni care conţin plasare de produse trebuie făcută cu respectarea întocmai a condiţiilor specifice de difuzare a acesteia prevăzute de lege, condiţii menite a nu crea confuzie în rândul publicului cu privire la tipurile de publicitate permise de lege, aşa cum s-a întâmplat în emisiune.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat şi prevederile art. 112 alin. (1) din Codul audiovizualului, întrucât nu au fost respectate nici condiţiile de difuzare a spotului izolat. Astfel, în condiţiile în care radiodifuzorul a semnalat că emisiunea conţine plasare de produse, acesta a difuzat în timpul emisiunii două momente publicitare, marcate cu litera „P", simbol atribuit însă difuzării spotului izolat.

Potrivit art. 112 alin. (1) din Codul audiovizualului, în intervalul orar 20.00-6.00, în mod excepţional, se poate difuza un spot publicitar izolat, cu respectarea regulilor de inserare a publicităţii.

Or, radiodifuzorul a difuzat în cadrul emisiunii două spoturi izolate, marcate cu litera „P", în timp ce norma permite, şi numai ca excepţie, difuzarea unui singur spot izolat în intervalul orar 20.00-06.00,.

Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a constatat că în emisiunea analizată, care a fost calificată de radiodifuzor ca fiind una ce conţine plasare de produse, nu au fost respectate nici condiţiile prevăzute în cazul plasării de produse, nici cele de difuzare a spotului publicitar izolat.

Pentru aceste considerente, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. cu somaţie publică.

În temeiul dispoziţiilor art. 144 alin. (2) din Decizia nr. 220/201 şi ale art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A., pentru postul de televiziune ANTENA 1 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 1 cu somaţie publică, întrucât, în cadrul emisiunii “Next Top Models by Cătălin Botezatu” din 17 martie 2011, au fost încălcate dispoziţiile legale privind programele care conţin plasare de produse, precum şi cele privind difuzarea spotului publicitar izolat.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.