Decizia nr. 347 din 12.05.2008
12.05.2008

privind amendarea cu 2500 lei a S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
cu sediul în Bucureşti, Piaţa Presei Libere nr. 1 Corp A4, etaj 2,
camera 28, sector 1 C.U.I. 14080700
pentru postul de televiziune REALITATEA TV
cu sediul în Bucureşti, Piaţa Presei Libere,
corp A1 şi Nod A1-A2, corp C2, mezanin
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 12 mai 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare cu privire la respectarea de către postul de televiziune REALITATEA TV a normelor privind desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerile locale ce urmează a se desfăşura în data de 1 iunie 2008.
Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.2/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi de reautorizare nr. 447.1-1/17.02.2005).
Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea emisiunii respective, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. a încălcat dispoziţiile art. 65 alin. (7) şi ale art. 66 alin. (1) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate :
- art. 65 alin. (7) : “Timpii de antenă la radiodifuziunile şi televiziunile publice şi private, inclusiv cele prin cablu, se acordă partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, în fiecare din zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri.”
- art. 66 alin. (1) ”În perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice aflate în competiţie au acces la posturile publice şi private de radiodifuziune şi de televiziune numai la emisiunile şi dezbaterile electorale, în condiţiile art. 63, 64 şi 65.”
În fapt, în ziua de duminică, 11 mai 2008, începând cu ora 22.00, postul de televiziune REALITATEA TV a difuzat emisiunea de dezbatere „Oamenii realităţii”. Emisiunea a fost moderată de jurnalistul Adrian Ursu, iar în cadrul ei au participat, în calitate de invitaţi, doamna Raluca Turcan - PD-L, domnul Dan Motreanu - PNL, domnul Victor Ponta - PSD şi domnul Ion M. Ioniţă - jurnalist, redactor şef –adjunct la ziarul „Adevărul”.
Emisiunea s-a desfăşurat sub titlul : „Războiul de 10 zile”, cu referire la campania electorală care a început de 10 zile. Emisiunea a fost, practic, una de dezbatere electorală, discuţiile referindu-se la probleme de campanie electorală, la felul în care diverşi candidaţi se fac vizibili în unele judeţe, la posibile înţelegeri între partide (cu referire la declaraţiile făcute în data de 11 mai 2008 de preşedintele Traian Băsescu).
Având în vedere subiectele abordate în cadrul discuţiilor purtate în emisiune, precum şi faptul că, în cadrul emisiunii respective, au fost prezenţi, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice aflate în competiţia electorală care au candidaţi la alegerile locale, membrii Consiliului au constatat că aceasta a avut caracter electoral, situaţie în care, difuzarea sa într-o zi de duminică nu era permisă, încălcându-se prin aceasta dispoziţiile art. 65 alin. (7) şi art. 66 alin. (1) din Legea nr. 67/2004.
Astfel, pe de o parte, emisiunea „Oamenii realităţii” nu a fost calificată de radiodifuzor ca fiind emisiune electorală, iar pe de altă parte, chiar dacă ar fi fost declarată ca atare, nu putea fi difuzată duminica, deoarece emisiunile sau dezbaterile electorale se pot difuza în fiecare din zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri.
Faţă de aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 75 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de dispoziţiile art. 15 al aceleiaşi legi,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Articol unic : Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A., având licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.2/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi de reautorizare nr. 447.1-1/17.02.2005 pentru postul REALITATEA TV, se sancţionează cu amendă în cuantum de 2.500 lei pentru încălcarea prevederilor art. 65 alin. (7) şi art. 66 alin. (1) din Legea 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
Către,
S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
cu sediul în Bucureşti, Piaţa Presei Libere nr. 1 Corp A4,
etaj 2, camera 28, sector 1
pentru postul de televiziune REALITATEA TV
cu sediul în Bucureşti, Piaţa Presei Libere,
corp A1 şi Nod A1-A2, corp C2, mezanin
Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 347 din 12.05.2008 privind amendarea cu 2500 lei a S.C. REALITATEA MEDIA S.A. pentru postul de televiziune REALITATEA TV.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu amendă în cuantum de 2500 lei, întrucât emisiunea “Oamenii realităţii”, difuzată duminică, 11 mai 2008, deşi nu a avut caracter electoral, a fost transformată într-o emisiune de dezbatere electorală, în cadrul căreia invitaţii, reprezentanţi ai unor partide aflate în competiţie, au dezbătut subiecte privind campania electorală pentru alegerile locale.
Au fost încălcate astfel dispoziţiile art. 65 alin (7) şi art. 66 alin (1) din Legea 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, dispoziţii potrivit cărora în perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice aflate în competiţie au acces la posturile publice şi private de televiziune numai la emisiunile şi dezbaterile electorale, care pot fi difuzate numai în zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri”.
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.