Decizia nr. 531 din 18.05.2010
18.05.2010

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 18 mai 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza sesizării înregistrate sub nr. 5704/27.04.2010, cu privire la difuzarea pe posturile de televiziune a unui spot publicitar de promovare a unor telefoane mobile ce pot fi achiziţionate cu abonament COSMOTE, prin reţeaua de magazine GERMANOS.
Potrivit raportului de monitorizare, pe posturile de televiziune Antena 3, NaÅ£ional TV, Realitatea TV, Pro TV ÅŸi Prima TV se difuzează un spot de promovare a telefonului mobil LG GD 510, ce poate fi achiziÅ£ionat cu abonament COSMOTE, prin lanÅ£ul de magazine GERMANOS ÅŸi în conÅ£inutul căruia se regăseÅŸte afirmaÅ£ia “GARANÅ¢IE PE VIAŢĂ”, afirmaÅ£ie ce face obiectul sesizării.
După vizionarea spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 107 şi pe cele ale art. 114 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate :
- art. 107 - Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte.
- art. 114 - (1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa :
c) preţului sau a tarifelor ; acestea vor fi prezentate integral, incluzând taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare ;
d) condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile.
- (2) Orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.
ÃŽn fapt, posturile de televiziune Antena 3, NaÅ£ional TV, Realitatea TV, Pro TV ÅŸi Prima TV difuzează în prezent un spot publicitar pentru telefoane mobile ce pot fi achiziÅ£ionate prin lanÅ£ul de magazine GERMANOS, cu promoÅ£ia „GARANÅ¢IE PE VIAŢĂ”.
Spotul transmis pe posturile de televiziune are următorul conţinut :
„Voce din off : La Germanos îţi explicăm totul despre tehnologia touch screen. Cu telefonul LG GD 510 cu touch scren generos, design minimalist ÅŸi cameră foto de 3 Megapixeli ai toată distracÅ£ia la doar o atingere. IaÅ£i-l acum cu numai un leu ÅŸi “GaranÅ£ie pe viaţă” la abonamentele Cosmote Perfect pentru Tine. Pentru telefoane mobile... întreabă la Germanos !”
Pe ecran a fost prezentată poza telefonului mobil LG GD 510, iar în partea dreaptă a ecranului : „POP GD 510 ; LG life’s good ; Ecran touch screen ; Design minimalist ; Camero foto de 3 MP ; Germanos ; 1 leu ; COSMOTE PERFECT PENTRU TINE ; GARANÅ¢IE PE VIAŢĂ(...)”.
ÃŽn partea de jos a ecranului a fost titrat, cu litere mici, nelizibile, următorul text : „PreÅ£ul include TVA ; Ofertă valabilă pentru abonamentele Cosmote Perfect Pentru Tine, între 10,35-12,14 pentru contracte încheiate pe 24 de luni.” „În limita stocului disponibil. GaranÅ£ia pe viaţă nu acoperă bateria telefonului ;”, iar la final : „Pentru telefoane mobile ... ... întreabă la Germanos !”.
Analizând conţinutul spotului, membrii Consiliului au constatat că informaţiile puse la dispoziţia publicului, sunt ambigue şi incomplete, inducând în eroare consumatorul cu privire la condiţiile de achiziţionare a telefonului.
Astfel, în timp ce pe ecran se precizează, atât scris mare, cât ÅŸi prin voce off, că produsul respectiv poate fi achiziÅ£ionat la preÅ£ul de 1 leu, fără a fi precizate alte condiÅ£ii, în textul postat în partea de jos a ecranului este prezentată, nelizibil, informaÅ£ia potrivit căreia telefonul poate fi achiziÅ£ionat doar în baza abonamentului de „10,35-12,14” (nu este precizată moneda), cu contract pe 2 ani.
De altfel, Consiliul a constatat că informaţia difuzată sub formă de videotext în partea de jos a ecranului nu este lizibilă şi este menţinută un timp foarte scurt, insuficient pentru a permite citirea sa, fapte ce contravin prevederilor legale referitoare la publicitate.
Nici informaÅ£ia difuzată sub formă de videotext, în partea de jos a ecranului, referitoare la acordarea „garanÅ£iei pe viaţă”, nu este completă, întrucât, se face doar precizarea că „GaranÅ£ia pe viaţă nu acoperă bateria telefonului”, fără a fi specificate ÅŸi alte condiÅ£ii de acordare a acesteia.
O astfel de prezentare generală, care omite informaţii importante pentru consumator, poate influenţa şi afecta comportamentul şi interesele economice ale acestuia, întrucât preţurile şi condiţiile în care poate beneficia de anumite servicii/opţiuni nu sunt prezentate în mod clar şi fără echivoc.
Aceste fapte sunt de natură să prejudicieze publicul telespectator, care nu are posibilitatea să perceapă în mod corect oferta COSMOTE din magazinele GERMANOS, pentru a putea decide în cunoştinţă de cauză, în calitate de potenţial consumator al serviciilor companiei.
Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spoturilor publicitare la produsele şi ofertele COSMOTE achiţizionate prin lanţul de magazine GERMANOS, derulate pe posturile de televiziune, în sensul ca acestea să fie difuzate cu respectarea regulilor privind informarea corectă şi completă a publicului, astfel încât interesele financiare ale acestuia să nu fie afectate.