Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 12.01.2023
12.01.2023

Sancțiuni
• amendă de 100.000 de lei – Realitatea Plus
• somație publică - Inedit TV
• decizie de intrare în legalitate – „Glicemic Suport”
Întrunit în ședințe publice în zilele de 10 și 12.01.2023, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate privind duratele inserțiilor de publicitate difuzate în lunile septembrie, octombrie și noiembrie 2022, interval orar 18.00 – 24.00, de 11 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3 CNN, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Național TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV și TVR 1). În ședința publică din 12.01.2023, constatând încălcarea prevederilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv”, Consiliul a aplicat o amendă de 100.000 de lei postului Realitatea Plus.
În aceeași ședință, membrii CNA au analizat raportul de monitorizare, întocmit de direcția de specialitate ca urmare a unei sesizări, pentru modul în care au fost difuzate de Inedit TV, în data de 08.11.2022, calupurile de publicitate și emisiunile de teleshopping. În urma analizării raportului, Consiliul a decis să sancționeze radiodifuzorul cu somație publică pentru nerespectarea dispozițiilor art. 27 alin. (1) și art. 36 alin. (1) din Legea audiovizualului.
De asemenea, CNA a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privința spotului aferent campaniei de promovare a produsului „Glicemic suport”, difuzat de Inedit TV fără a ține cont de prevederile art. 93 alin. (1) și art. 131 alin. (1) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual [monitorizare : 08.11.2022].
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire :
Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare
Art. 27 - (1) Publicitatea televizată şi teleshoppingul trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de conţinutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată, teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.
Art. 36 - (1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de către un serviciu de programe care nu este dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie să aibă o durată neîntreruptă de minimum 15 minute.
Decizia CNA Nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare
Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 131 - (1) Publicitatea şi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : "Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe ambalaj”.