Comunicat de presă. Ședința din data de 30.06.2015. Sancțiuni

30.06.2015


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de DirecÈ›ia Monitorizare È™i de Serviciul InspecÈ›ie ca urmare a reclamaÈ›iilor primite la CNA È™i a decis aplicarea următoarelor sancÈ›iuni :

- amendă în cuantum de 10.000 de lei postului TVR 1, pentru că la difuzarea emisiunii “Universul credinÈ›ei” (ediÈ›ia din 22.02.2015), radiodifuzorul nu a respectat dispoziÈ›iile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările È™i completările ulterioare, È™i nici pe cele ale art. 70 din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. La stabilirea sancÈ›iunii s-a avut în vedere È™i emisiunea „În culisele energiei” (ediÈ›ia din 24.04.2015) care s-a transmis cu încălcarea prevederilor art. 97 alin. (6, 7 È™i 9) din Codul audiovizualului ;

- amendă în cuantum de 10.000 de lei postului Tele 2 din Drobeta Turnu Severin pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, precum È™i a dispoziÈ›iilor art. 40 alin. (1, 3) din Codul audiovizualului. Raportul Serviciului InspecÈ›ie a cuprins mai multe ediÈ›ii ale emisiunii „Revista presei” realizată de Adrian Bidilici ;

- decizie privind intrarea în legalitate în privința spoturilor publicitare pentru săli de jocuri de noroc, difuzate de posturile de radio Impuls, Pro FM, Radio 21, Realitatea FM, Radio Zu din Cluj-Napoca și Lider FM din Galați, în sensul că acestea trebuie să respecte condițiile specifice comunicării comerciale audiovizuale. La difuzarea spoturilor respective nu s-a ținut cont de prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului și nici de cele ale art. 93 și art. 12 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual. Raportul Serviciului Inspecție a cuprins 156 de posturi locale.

În aceeași ședință, după discutarea solicitărilor de modificare a licenței audiovizuale, respectiv de prelungire a valabilității licenței audiovizuale, constatând abateri de la prevederile legale, membrii Consiliului au decis să sancționaze cu somații publice Societatea Română de Televiziune pentru că nu a respectat prevederile art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului și art. 17 alin. (2) din Decizia CNA nr. 277/2013, respectiv SC Romerica International SRL pentru încălcarea dispozițiilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare

art. 3 (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

art. 39 (2) Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

art. 54 (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).

Decizia CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual

art. 12 (1) Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat. (2) În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia.

art. 40 (1) ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt. (...) (3) Moderatorii, prezentatorii ÅŸi realizatorii programelor au obligaÅ£ia să nu folosească ÅŸi să nu permită invitaÅ£ilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.

Art. 70 În cadrul programelor de ştiri şi dezbateri care abordează probleme de interes public privind minorităţile etnice, religioase sau sexuale se va prezenta şi un punct de vedere al acestora.

Art. 93 Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

Art. 97 (6) Anunţurile de sponsorizare difuzate în interiorul programului nu pot depăşi 30 de secunde pentru fiecare perioadă de 30 de minute a duratei programate. (7) În situaţia prezenţei în programul audiovizual sponsorizat a reprezentanţilor sponsorilor, referirile la sponsori nu trebuie să depăşească 30 de secunde pentru fiecare sponsor. (...) (9) În anunţul sponsorului nu trebuie să existe nicio conexiune cu publicitatea difuzată ori cu plasarea de produse referitoare la produsele sau serviciile sponsorului.

Decizia CNA nr. 277/2013

art. 17 (2) Modificarea datelor prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e) din Legea audiovizualului implică solicitarea acordului CNA cu cel puţin 30 de zile înainte de modificare. În situaţia modificărilor datelor prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. e) din Legea audiovizualului se va depune grila de program pentru un interval de o săptămână, clasificarea emisiunilor pe tipuri de program şi procentele alocate acestora.