Decizia nr. 13 din 08.01.2009

08.01.2009


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
cu sediul în Bucureşti, sector 1, Piaţa Presei Libere nr. 1, Corp A4,
etaj 2, camera 28, C.U.I. 14080700

pentru postul REALITATEA TV
Bucureşti,Piaţa Presei Libere, corp A1 şi Nod A1-A2, corp C2, mezanin

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 ianuarie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, cu privire la emisiunea „ROMÂNIA TA”, difuzată în zilele de 28 şi 31.12.2008, de postul REALITATEA TV.

Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 263.2/03.05.2004, decizia de autorizare nr. 704.0/20.07.2004).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin O.U.G. nr. 181/2008.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.

În fapt, postul de televiziune REALITATEA TV a difuzat, în ziua de 28 decembrie 2008, între orele 10.45-11.00, şi în ziua de 31 decembrie, între orele 10.30-10.56, ediţii ale emisiunii „ROMÂNIA TA” în care au fost prezentate două reportaje. Emisiunea a fost realizată de Dan Chişu, iar scopul demersului jurnalistic astfel declarat : „Ne-am propus să descoperim oameni şi locuri care merită să fie descoperiţi”.

Al doilea reportaj din cadrul ediţiei din 28 decembrie 2008 a avut ca temă o lecţie de conducere a unei maşini. În timp ce erau difuzate imagini în care o maşină de teren evolua pe un drum forestier, realizatorul emisiunii, Dan Chişu a explicat ce înseamnă să conduci „off road” şi s-a referit la dotările maşinii. Au fost înfăţişate maşini de teren, una dintre ele cu sigla „Land Rover” în prim plan, iar un şofer a menţionat modele din gama Land Rover.

Al doilea reportaj din cadrul ediţiei din 31 decembrie 2008 a avut ca temă o expediţie spre vârful Giumalău. Pe parcursul reportajului, au fost difuzate imagini ale maşinii Land Rover, din diferite unghiuri de filmare, pe drumuri forestiere sau intrând prin bălţi. După un prim-plan al Land Roverului, şoferul reporter s-a referit la programul special al maşinii pentru conducerea pe iarbă, zăpagă şi gheaţă. Ajunsă pe vârful Giumalău, maşina a fost înfăţişată lângă crucea de pe munte. Cu ocazia drumului făcut la întoarcere, Land Roverul a fost înfăţişat din diferite unghiuri de filmare, din exterior şi interior.

Redăm din raportul de monitorizare : „Are cam tot ce-i trebuie ca să ieşi din orice loc, în orice condiţii şi poţi să treci cam orice apă, chiar şi cea care depăşeşte nivelul ţevii de eşapament. Şi priza de aer este afară... Dar asta mâine, la ora de condus. Pentru că asta o să facem, o să învăţăm cum să conducem ca să putem să plecăm, să batem ţara asta în lung şi în lat...

Pân’ la urmă, sunt puţine locuri pe unde să nu poată să treacă maşina asta.”

Astfel cum rezultă din raportul de monitorizare, genericul emisiunii a fost precedat, de fiecare dată, de un spot de publicitate pentru autoturismul Land Rover, la finalul căruia a fost afişată menţiunea „prezintă”. La sfârşitul ambelor ediţii, după generic, spotul Land Rover nu a purtat vreo menţiune.

Membrii Consiliului au apreciat că prin modalitatea de prezentare a emisiunii „ROMÂNIA TA”, radiodifuzorul a difuzat o comunicare comercială audiovizuală cu conţinut comercial mascat în favoarea mărcii „Land Rover”, care a fost promovată şi în spotul publicitar ce a precedat emisiunea.

Astfel, Consiliul a apreciat că, deşi postul de televiziune REALITATEA TV a difuzat, în mod legal, spotul publicitar pentru marca „Land Rover”, conexiunea realizată între momentul publicitar şi ediţiile emisiunii ce a urmat, a avut ca scop promovarea acestei mărci cu vădită intenţie şi în scop publicitar nedeclarat, radiodifuzorul eludând cu bună ştiinţă dispoziţiile legale care interzic în mod expres difuzarea comunicărilor comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

Vizionând înregistrarea emisiunii menţionate, membrii Consiliului au constatat intenţia evidentă de promovare a mărcii, în condiţiile în care, în mod nejustificat, în ambele ediţii ale emisiunii, camera de luat vederi a focalizat, în prim plan, sigla „Land Rover”, iar şoferul reporter a prezentat, de mai multe ori, caracteristicile tehnice şi avantajele acestui autoturism de teren.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu suma de 10.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu suma de 10.000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin O.U.G. nr. 181/2008, a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului.

În temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) litera c) şi g) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin O.U.G. nr. 181/2008,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. titular al licenţei audiovizuale nr. TV 263.2/03.05.2004 şi a deciziei de autorizare nr. 704.0/20.07.2004 pentru postul de televiziune REALITATEA TV, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin O.U.G. nr. 181/2008.


Către,

S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
Bucureşti, sector 1, Piaţa Presei Libere nr. 1, Corp A4,
etaj 2, camera 28, C.U.I. 14080700

pentru postul REALITATEA TV
Bucureşti,Piaţa Presei Libere, corp A1 şi Nod A1-A2, corp C2, mezanin

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 13/08.01.2009 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. pentru postul de televiziune REALITATEA TV şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu amendă în cuantum de 10.000 lei, întrucât în cadrul emisiunii „ROMÂNIA TA”, difuzată în zilele de 28 şi 31.12.2008, a făcut publicitate mascată în favoarea unui produs, fapt ce contravine prevederilor art. 29 din Legea audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.