Decizia nr. 216 din 24.02.2011
24.02.2011
privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
BUCUREÅžTI, Splaiul Unirii nr. 6, bl. B3A, etaj 2, camera 4, sector 4
C.U.I. 14080700,
pentru postul RADIO GUERRILLA BUCUREÅžTI
Piaţa Presei Libere nr. 1, Corp A3, etaj. 5, sector 1
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 24 februarie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la difuzarea unui spot publicitar pentru revista Shopping Report numărul din februarie 2011, spot difuzat în perioada 15-21 februarie 2011 de postul RADIO GUERRILLA BUCUREŞTI.
Postul RADIO GUERRILLA BUCUREŞTI aparţine radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. R 011.3/13.01.1993, decizia de autorizare nr. 001/03.08.1993 şi reautorizare nr. 001.2/09.04.2009).
În urma analizării raportului de monitorizare şi a audierii spoturilor, Consiliul a constatat că radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA SA a încălcat prevederile art. 29 alin. (2), teza unu, din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 15 alin. (1) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
Conform art. 29 alin. (2) din Legea audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor (...).
Potrivit art. 15 alin. (1) din Codul audiovizualului, în intervalul orar 6,00 - 20,00 radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.
În fapt, conform raportului de monitorizare, în perioada 15-21 februarie 2011, în intervalul orar 09.53-11.54, postul RADIO GUERRILLA a difuzat, în grupaje publicitare, spoturi publicitare de promovare pentru revista Shopping Report, numărul din luna februarie 2011. Spoturile publicitare au fost difuzate în trei variante :
Spotul publicitar Shopping Report, varianta 1, a fost difuzat în perioada 15-21 februarie 2011, după cum urmează : 15 februarie 2011, ora 10.52, 16 februarie, ora 10.20, 17 februarie, ora 11.22, 19 februarie, ora 09.55, 20 februarie, ora 09.53 şi 21 februarie 2011, ora 10.52.
Redăm din raportul de monitorizare conţinutul spotului publicitar, în varianta 1 :
„– Let’s talk about sex …
– Recordul de orgasme la femei este de 134 pe oră. Marilyn Monroe nu a avut orgasm cu niciunul dintre iubiţii ei celebri John F. Kennedy, Joe DiMaggio sau Frank Sinatra.
– Sex ...
– Cuvântul vibrator nu există în Dex, decât ca adjectiv, referitor la ceva care vibrează, ca telefonul de exemplu sau diapazonul, nici o legătură cu jucăria sexuală.
– Sex ...
- În secolul 19, vibratorul era recomandat de medici pentru a reduce stările de anxietate.
CiteÅŸte „Shopping report”, bad shopping is a crime. Din februarie, în format mare.”
Spotul publicitar Shopping Report, varianta 2, a fost difuzat în perioada 15-21 februarie 2011, după cum urmează : 15 februarie, ora 11,52, 16 februarie, ora 11.23, 18 februarie, ora 10.24, 19 februarie, ora 10.51 şi 21 februarie, ora 11.21.
Cităm din raportul de monitorizare conţinutul spotului, în varianta 2 :
„– Let’s talk about sex …
– În timpul unei partide de sex de 30 de minute, arzi 200 de calorii, 6 secunde durează în medie orgasmul unui bărbat, femeile au parte în schimb de 23 de secunde de plăcere.
– Sex ...
– Bărbaţii români au parte de aproape 13 contacte sexuale pe lună, iar româncele ocupă locul 2 în lume cu aproape 11 contacte.
– Sex ...
– 400 de milioane de oameni fac sex zilnic. Vreo 4000 de persoane fac sex în timp ce tu asculÅ£i asta. CiteÅŸte „Shopping report”, bad shopping is a crime. Din februarie, în format mare.”
Spotul publicitar Shopping Report varianta 3 a fost difuzat în perioada 17-20 februarie 2011, după cum urmează : 17 februarie, ora 10.53, 18 februarie, ora 11.24, 19 februarie, ora 11.54 şi 20 februarie, ora 11.51.
Redăm din raportul de monitorizare conţinutul spotului, în varianta 3 :
„- Let’s talk about sex …
În Olanda, prostituţia e legală încă din 1830, în 1988 fiind recunoscută drept o meserie legală.
- Sex ...
- 250 de vitrine ale plăcerii există în Red Light District din Amsterdam, oraş care numără între 15 şi 30000 de prostituate.
- Sex ...
- Pentru 20 de minute de plăcere în acest oraş, scoţi din buzunar 50 de euro, în timp ce pe fete le costă 150 de euro pe zi doar închirierea unei vitrine.
- Sex ...
- Industria sexului din Amsterdam a suferit de când cu criza pierderi de 30-40%.
CiteÅŸte „Shopping report”, bad shopping is a crime. Din februarie, în format mare.”
Analizând raportul de monitorizare ÅŸi audiind spoturile, membrii Consiliului au constatat că, faţă de conÅ£inutul informaÅ£iilor prin care se promovează revista „Shopping Report”, acestea nu respectă dispoziÅ£iile legale referitoare la comunicările comerciale audiovizuale.
Consiliul a apreciat că spoturile publicitare al căror conţinut se referă la aspecte de natură sexuală, sunt de natură a afecta dezvoltarea morală şi mentală a minorilor şi nu sunt potrivite pentru difuzarea la ore accesibile tuturor categoriilor de public, inclusiv copiilor.
Potrivit art. 29 alin. (2), teza întâi, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor.
Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat dispoziţiile invocate şi nu a luat toate măsurile legale, astfel încât minorii care audiază astfel de programe să nu fie afectaţi de conţinutul spoturilor respective, conţinut ce a cuprins informaţii despre orgasm şi vibratoare (varianta 1), date statistice privitoare la contacte sexuale (varianta 2) şi subiectul prostituţiei din Olanda şi preţurile practicate în acest scop în Amsterdam (varianta 3).
Consiliul a apreciat că, prin difuzarea la ore accesibile minorilor, variantele spotului pot afecta dezvoltarea mentală sau morală a acestora, fiind vorba despre o publicitate care contravine, de asemenea, prevederilor art. 15 din Codul audiovizualului.
Potrivit acestor dispoziţii, în intervalul orar 6,00 - 20,00 radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.
Or, postul RADIO GUERRILLA a difuzat, într-un interval orar la care copiii au acces neîngrădit la audiere, spoturi publicitare al căror conţinut informaţional priveşte aspecte de natură sexuală, conţinut ce poate afecta copiii.
În temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din acelaşi act normativ, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A., pentru postul RADIO GUERRILLA BUCUREŞTI şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul RADIO GUERRILLA BUCUREŞTI cu somaţie publică, întrucât în perioada 15-21 februarie 2011 a difuzat, într-un interval orar accesibil copiilor, un spot publicitar cu un conţinut licenţios, de natură a afecta dezvoltarea morală şi mentală a copiilor.
Potrivit dispoziÅ£iilor legale, publicitatea nu trebuie să provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor, fiind interzisă, în intervalul orar 6,00 - 20,00, difuzarea anunÅ£urilor promoÅ£ionale care includ limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.