Decizia nr. 217 din 28.01.2010
28.01.2010

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 28 ianuarie 2010, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare privind spotul publicitar « Salonul Tantation », difuzat de postul de radio Kiss FM.
Spotul are următorul conţinut :
„Există studii care spun că dacă te bronzezi cresc ÅŸansele să faci sex. Åži există studii care spun că dacă te bronzezi pielea îmbătrâneÅŸte, deci scad ÅŸansele să faci sex. Cum ieÅŸi din dilema asta ? Alege un bronz care nu îmbătrâneÅŸte pielea, cel de la Salonul Tantation. Tantation foloseÅŸte elixiruri de bronzat cu sistem anti-aging care protejează pielea, se asimilează imediat ÅŸi se aplică perfect uniform. Pentru un bronz care întinereÅŸte pielea vino la Salonul Tantation. Intră pe tan- (minus)-tation.ro pentru detalii.”
Analizând spotul publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă dispoziţiile art. 107 şi art. 114 alin. (1) lit. b.) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform dispoziţiilor invocate :
Art. 107 - Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte.
Art. 114 - (1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa :
(…)
b) atribuirii de efecte sau de proprietăţi pe care produsul nu le posedă.
În urma analizării spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta nu respectă regulile privind informarea corectă a publicului, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 107 din Codul audiovizualului.
Astfel, Consiliul a considerat că, prin simpla invocare a unor studii, care ar susţine diverse teorii, nu sunt puse la dispoziţia publicului consumator informaţii prin care să se poată stabili veridicitatea enunţurilor formulate.
ÃŽn acest fel, virtualul cumpărător este oarecum « dirijat » spre achiziÅ£ionarea acestui serviciu. Or, în lipsa unei informaÅ£ii corecte, fundamentate din punct de vedere ÅŸtiinÅ£ific, consumatorii pot fi prejudiciaÅ£i, prin acreditarea ideii că serviciile oferite de acest salon rezolvă ÅŸi problema efectelor secundare pe care bronzatul le poate avea.
O astfel de abordare încalcă prevederile art. 107 din Codul audiovizualului, publicului nefiindu-i oferite informaţii corecte. În calitatea sa de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului are obligaţia de a proteja interesele publicului şi, în acest scop, de a interveni pentru ca orice radiodifuzor să ofere publicului o informaţie corectă, completă şi conformă cu realitatea despre produsul promovat.
Pentru aceste considerente, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune, în temeiul ÅŸi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar « Salonul Tantation ».