Decizia nr. 358 din 12.05.2011

12.05.2011


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. TRUSTUL DE PRESĂ S.R.L.,
cu sediul în BISTRIŢA, b-dul G-ral Grigore Bălan nr. 40, sc. A, et. 4, ap. 21, jud. Bistriţa Năsăud

pentru postul DIRECT TV
BISTRIŢA, Calea Moldovei nr. 80, Hotel Diana, jud. Bistriţa Năsăud

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 12 mai 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de Serviciul Inspecţie, cu privire la emisiunea „Direct News” difuzată în zilele de 14 şi 15 martie 2011 de postul DIRECT TV.

Postul de televiziune DIRECT TV aparţine radiodifuzorului S.C. TRUSTUL DE PRESĂ S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 415.1/30.09.2008 şi decizia de autorizare nr. 1674.0/30.03.2010).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. TRUSTUL DE PRESĂ S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 103 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.

În fapt, în zilele de 14 şi 15 martie 2011, postul de televiziune DIRECT TV a difuzat, la orele 19.00 şi respectiv, 21.00, o ştire în cadrul căreia a fost prezentat un material filmat de la deschiderea unui magazin dintr-un complex comercial din Bistriţa. În cadrul acestui material au fost făcute referiri explicite la anumite mărci comerciale, la preţul produselor etalate spre vânzare, precum şi la modalităţile de comercializare ale acestora.

Redăm din raportul de monitorizare :

„Hainele de firmă nu mai reprezintă o problemă pentru bistriţeni pentru că s-a deschis magazinul Romance de Paris. Aici puteţi găsi cele mai renumite mărci de vestimentaţie, încălţăminte şi accesorii la preţuri de criză...”, „ În magazinul Romance de Paris în incinta Shopping Centre se găsesc haine, încălţăminte şi accesorii ce poartă semnătura unor creatori celebrii ca : Rocco Barocco, Calvin Klein, Miss Sixty, iar preţurile sunt pe măsura calităţii produselor ”.

Materialul a cuprins şi o secvenţă în care reporterul aflat la faţa locului a prezentat un produs, menţionând marca, preţul, precum şi modalitatea de comercializare a acestuia.

Exemplificăm din raportul de monitorizare :

„... dacă nu ştiaţi aşa arată o geantă Calvin Klein, preţul acestui accesoriu este de 730 lei şi o puteţi găsi doar la magazinul Romance de Paris în complexul Shopping Centre ”.

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat regimul difuzării publicităţii în cadrul emisiunii “Direct News”, difuzată în zilele de 14 şi 15 martie 2011.

Astfel, membrii Consiliului au apreciat că, prin conţinutul ei, ştirea a depăşit cadrul unei informări a publicului telespectator, transformându-se practic într-un material publicitar, pe parcursul căruia au fost promovate produsele unui magazin dintr-un complex comercial, preţurile acestora, precum şi modalităţile de comercializare, fără a respecta condiţiile legale de difuzare a publicităţii.

Or, dispoziţiile din Codul audiovizualului instituie regula potrivit căreia este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât cele de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.

Consiliul consideră că o astfel de modalitate de difuzare a unei emisiuni reprezintă o formă de eludare a prevederilor legale privind publicitatea. Pentru aceste considerente, în temeiul dispoziţiilor art. 144 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi ale art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. TRUSTUL DE PRESĂ S.R.L. pentru postul de televiziune DIRECT TV din Bistriţa şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul DIRECT TV cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor privind regimul difuzării publicităţii, întrucât în cadrul emisiunii "Direct News”, difuzată în zilele de 14 şi 15 martie 2011, a făcut publicitate în favoarea unor produse, în alte condiţii decât cele legale, încălcând astfel prevederile din domeniul audiovizualului.

Potrivit dispoziţiilor din Codul audiovizualului, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.