Decizia nr. 418 din 07.06.2011

07.06.2011


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. MEDIA GRUP PRODUCTION S.R.L., pentru postul FOCUS TV

S.C. MEDIA GRUP PRODUCTION S.R.L.
B-dul Nicolae Bălcescu nr. 48
BUZĂU Jud. Buzău

pentru postul FOCUS TV din Buzău

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 07 iunie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de Serviciul Inspecţie, cu privire la ediţiile emisiunii ,,Monden" difuzate în data de 13.05.2011, de la ora 18.11 (în reluare, în 14.05.2011, de la ora 17.58), şi în data de 20.05.2011, de la ora 18.15 (în reluare, în 21.05.2011, de la ora 18.02, respectiv în 22.05.2011, de la ora 17.43) de postul FOCUS TV din Buzău.

Postul de televiziune FOCUS TV din Buzău aparţine radiodifuzorului S.C. MEDIA GRUP PRODUCTION S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 316/20.01.2005 şi decizia de autorizare nr. 1229.0/16.01.2007).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. MEDIA GRUP PRODUCTION S.R.L. a încălcat prevederile art. 103 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.

În fapt, în data de 13.05.2011, de la ora 18.11 şi, în reluare, în data de 14.05.2011, de la ora 17.58, postul FOCUS TV din Buzău a difuzat emisiunea ,,Monden’’ în cadrul căreia, în cea de a doua parte, transmisă sub titlul ,,Tendinţe primăvară-vară" s-a făcut publicitate unor magazine de confecţii („Sprider” şi „Fox”) situate în complexul comercial „Galleria Mall” din Buzău.

Astfel, pe parcursul celei de a doua părţi a emisiunii, transmisă cu titlul „Tendinţe primăvară-vară” şi care a avut o durată de 30 minute, au fost prezentate diferite ţinute şi accesorii care se aflau în aceste magazine pentru comercializare. Prezentarea ţinutelor, accesoriilor şi promoţiilor din magazinele Sprider şi Fox a fost făcută în incinta acestora, de către realizatoarea emisiunii, Karla Raducea, şi de către de doi copii şi doi adolescenţi.

Realizatoarea emisiunii, Karla Raducea, a făcut mai multe comentarii cu referiri explicite la anumite mărci comerciale, la preţul produselor etalate spre vânzare, precum şi la modalităţile de comercializare ale acestora. Redăm din raportul de monitorizare :

- „...Suntem la Galleria Mall, din nou în căutare de tendinţe. Astăzi vom poposi în două buticuri cochete, într-o atmosferă intimă, în două spaţii mari şi primitoare şi vom găsi atât hainuţe, cât şi accesorii ...”
- „...haideţi să găsim astăzi ceva foarte frumos pentru voi, cei mici, iar pentru asta, vreau să mergeţi împreună cu noi pentru că ne oprim la Sprider ...”
- „... la Sprider avem de unde alege. Aici găsim hăinuţe pentru toate categoriile de vârstă, şi-n plus, găsim pentru fetiţe fustiţe , tricouri, bluziţe, dar mai ales şi accesorii...”
- „.. Cei mici pot fi la modă în vara aceasta, iar la Sprider putem achiziţiona produse la preţuri moderate. Seby şi Alina sunt pregătiţi să vă arate ţinutele pe care şi le-au ales la Sprider... ”
- „...Dacă v-au placut hăinuţele prezentate de cei doi, nu uitaţi că aici găsiţi şi voi, pentru cei mici, numai lucruri cochete. Veniţi la Sprider !”
- „... suntem 3 prieteni la shopping, la Sprider acum, un magazin foarte primitor, foarte complet. Găsim aici foarte multe ţinute. Mergeţi cu noi să vedeţi ce ne alegem ...”
- „...De la Sprider Stores puteţi pleca cu sacoşele pline şi în plus, vă aşteaptă şi o super promoţie . Dacă vă achiziţionaţi produse de 200 de lei , puteţi beneficia de jumatate de sumă înapoi. Dar mai multe aflaţi chiar din magazinul de aici , din Galleria Mall ...”
- „... cu banii stăm mai rău, dar nu-i nimic pentru că sunt foarte multe promoţii la Galleria, de-asta vă convingeti şi singuri..., şi sunt convinsă că foarte multe promoţii ne-aşteaptă şi la următorul magazin unde o să mergem ...la Fox acum, da ?...”
- „... Să nu vă feriţi să încercaţi combinaţii spectaculoase pentru că în colecţia primavară- vară de la Fox găsiţi tot ce este în trend. Dacă vreţi să fiţi „hot” şi sunteţi dame sau bărbaţi, aici găsiţi tot ce trebuie ... ”

Şi emisiunea „Monden”, care s-a difuzat în data de 20.05.2011, de la ora 18.15 (în reluare, în 21.05.2011, de la ora 18.02, respectiv în 22.05.2011, de la ora 17.43), a fost compusă din doua părţi, iar în a doua parte a emisiunii, cu subtitlul „Tendinţe primăvară-vară” s-a făcut publicitate la două magazine din complexul comercial “Galleria Mall” din Buzău şi anume : la “House of Hart” şi la “Fox.”

Prezentarea produselor pe care le oferă magazinele menţionate a fost făcuta în incinta acestora de către realizatoarea emisiunii, Karla Raducea, împreună cu dpuă tinere (Mădălina şi Mimi) filmată sigla fiecărui magazin, precum şi preţurile (promoţiile) unor produse expuse pentru comercializare.

Redăm din raportul de monitorizare câteva din comentariile făcute de Karla Raducea pe parcursul emisiunii :

- „...Suntem în Galleria Mall, din nou gata pe poziţie pentru a pleca în căutarea tendinţelor. De data aceasta vom poposi în două magazine mari, vaste şi, totodată, cu foarte, foarte multe lucruri frumoase...”
- “ …noi astăzi o să intrăm în două magazine în care preţurile sunt moderate şi vom găsi lucruri foarte frumoase. Vă invităm să rămâneti cu noi. Prima noastră oprire este la House Of Art. Haideţi cu noi !… ”
- “…La House Of Art găsim foarte multe rochiţe, cele care sunt vedetele sezonului, pentru că trebuie să ne punem în evidenţă feminitatea. House Of Art propune atât haine “casual”, lejere, de zi, cât şi ţinute de seară cu care să atragem privirile …”

Imaginile prezentate au focalizat preţurile promoţionale din magazin, sens în care exemplificăm din raportul de monitorizare :
- „Preţuri promoţionale de la 4990 RON ” ;
- „Bluze 9,90 lei în limita stocului disponibil ” ;
- „Preţuri promoţionale de la 1990 RON ”
- „Preţuri promoţionale de la 4990 RON”

Redăm din raportul de monitorizare şi alte comentarii făcute în timpul prezentărilor .
- „Vă invităm şi pe voi la House Of Art. Aici găsiti tot ce vă trebuie. Puteţi să vă achizitionati îmbrăcămintea, atât pentru dame, cât şi pentru bărbaţi. Găsiţi şi accesorii, atât pentru zi, cât si pentru noapte. Veniţi la House Of Art şi convingeţi-vă şi de promoţiile care vă asteaptă în magazin.
Noi acum plecăm împreună, adică Mădălina, Karla şi Mimi, către următoarea noastră oprire, către magazinul Eponge, nou nouţ, aici în Galleria, să vedem ce oferă ...”

- „...Eponge vă aşteaptă în acest sezon la deschiderea magazinului aici, în Galleria Mall, cu o super promoţie. Dacă veţi vizita magazinul de la parterul mall-ului puteţi să intraţi în posesia unui voucher de 50 de lei pe care puteţi să-l folosiţi în magazin, la achiziţionarea unui produs şi fără să mai puneţi ceva bani pe lângă el. Aşadar, veniţi la magazin ! ... ”
- „...Dacă vreţi să vă găsiţi haine frumoase, nu ezitaţi să mergeţi şi voi la shopping aici, în Galleria Mall. Şi nu uitaţi ! Eponge vă aşteaptă cu super promoţii, cu vouchere în valoare de 50 de lei pe care le puteţi procura chiar de aici, din magazinul de la parterul mall-ului...”

Analizând raportul de monitorizare, care a avut ca obiect ediţiile menţionate ale emisiunii „Monden", membrii Consiliului au constatat că, în cadrul acestora, radiodifuzorul nu a respectat regimul difuzării publicităţii din domeniul audiovizualului.

Astfel, membrii Consiliului au apreciat că, prin conţinutul acestora, ediţiile emisiunii „Monden" au depăşit cadrul unei informări a publicului telespectator, transformându-se practic într-un material publicitar pe parcursul căruia au fost promovate produsele unor magazine de confecţii şi accesorii dintr-un complex comercial, preţurile acestora, precum şi modalităţile de comercializare, fără a respecta condiţiile legale de difuzare a publicităţii.

Or, dispoziţiile din Codul audiovizualului instituie regula potrivit căreia este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât cele de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.

Consiliul consideră că o astfel de modalitate de difuzare a unei emisiuni reprezintă o formă de eludare a prevederilor legale privind publicitatea în programele audiovizuale.

Pentru aceste considerente, în temeiul dispoziţiilor art. 144 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi ale art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. MEDIA GRUP PRODUCTION S.R.L. pentru postul de televiziune FOCUS TV din Buzău şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul FOCUS TV cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor privind regimul difuzării publicităţii, întrucât în cadrul mai multor ediţii ale emisiunii "Monden” a făcut publicitate unor magazine de confecţii şi accesorii, în alte condiţii decât cele legale, fapt ce contravine prevederilor art. 103 din Codul audiovizualului.

Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.