Decizia nr. 429 din 09.06.2011
09.06.2011

privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
BUCUREÅžTI, Splaiul Unirii nr. 6, bl. B3A, et. 2, camera 4,
sector 4 C.U.I. 14080700
pentru postul REALITATEA TV
Piaţa Presei Libere, nr. 1, corp A, sector 1 Bucureşti
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 9 iunie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care a fost respectată, de către postul de televiziune REALITATEA TV, durata orară de difuzare a publicităţii în cadrul serviciilor de programe, în luna aprilie 2011.
Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 263.3/03.05.2004, decizia de autorizare nr. 704.0-3/20.07.2004).
În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute.
Astfel cum rezultă din rapoartele de monitorizare, măsurarea acestor durate s-a făcut fără a se lua în calcul duratele mesajelor de avertizare şi ale copertelor de separare, duratele anunţurilor de sponsorizare, duratele secvenţelor de autopublicitate promoţională şi duratele anunţurilor care nu constituie comunicare comercială.
În fapt, în urma monitorizării serviciului de programe difuzat de postul REALITATEA TV în luna aprilie 2011, în intervalul orar 18.00-23.00, s-a constatat că durata publicităţii difuzate în cadrul unei ore a fost după cum urmează :
Faţă de datele menţionate în tabelul prezentat, rezultă că timpul de publicitate difuzat peste durata maximă legală, în luna aprilie 2011, a variat între minimum cinci secunde şi maximum 40 de secunde.
De asemenea, durata totală a depăşirilor în aceeaşi perioadă a fost de 3 minute, numărul depăşirilor a fost de 12, iar depăşirea medie a fost de 15 secunde.
În aceeaşi şedinţă publică, Consiliul a analizat şi raportul de monitorizare cu privire la programele sponsorizate, difuzate de postul REALITATEA TV în luna aprilie 2011, în intervalul orar 18.00-23.00.
ÃŽn urma analizării raportului de monitorizare ÅŸi a vizionării unor înregistrări ale emisiunilor „Sănătate pentru România”, „Ghidul de sănătate”, „SoluÅ£ii pentru afaceri”, „PoveÅŸti cu priză”, difuzate de postul REALITATEA TV în luna aprilie, membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea dispoziÅ£iilor art. 34 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare ÅŸi ale art. 97 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual.
Potrivit dispoziţiilor invocate :
- art. 34 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului :
"Programele sponsorizate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii :
c) să nu încurajeze în mod direct achiziţionarea sau închirierea produselor ori a serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în particular prin referiri promoţionale speciale la aceste produse ori servicii."
- art. 97 alin. (2) din Codul audiovizualului :
« AnunÅ£urile de sponsorizare, prin care se menÅ£ionează existenÅ£a acordului de sponsorizare a unui program audiovizual, trebuie să fie în mod clar separate de publicitate, să prezinte numai numele, marca, imaginea, activitatea sau produsele sponsorului ÅŸi să nu încurajeze în mod direct cumpărarea sau închirierea de produse ori servicii, mai ales prin menÅ£iuni exprese cu caracter promoÅ£ional la produsele sau serviciile sponsorului sau ale unui terÅ£. »
Astfel, în emisiunea „Sănătate pentru România”, difuzată în zilele de 18, 20 ÅŸi 21 aprilie 2011, al cărei sponsor a fost anunÅ£at ca fiind Spitalul SANADOR, a fost promovat acest spital atât prin anunÅ£ul de sponsorizare, cât ÅŸi prin conÅ£inutul programului.
Redăm din raportul de monitorizare :
- anunÅ£ de sponsorizare : „Sanador, primul spital privat cu servicii complete v-a prezentat sănătatea, ca stil de viaţă” ;
- în conÅ£inutul programului au fost prezentate, de către medici din Spitalul « Sanador », diferite servicii medicale ÅŸi imagini filmate în secÅ£iile spitalului.
De exemplu, în ediÅ£ia din 18.04.2011, subiectul a fost „Anestezie ÅŸi terapie intensivă”, iar în ediÅ£ia din 20.04.2011, subiectul a fost „Cardiologia intervenÅ£ională” - proceduri aplicate bolnavilor cardiaci.
ÃŽn modalităţi similare au fost prezentaÅ£i sponsorii în emisiunile „Ghidul de sănătate” (sponsor : « West Eye Hospital », Spital de oftalmologie), « SoluÅ£ii pentru afaceri » (sponsor : Banca Comercială « Carpatica »), « PoveÅŸti cu priză » (sponsor : « Flanco »).
Spre exemplu, în perioada 11-24 aprilie 2011, s-a difuzat un program sponsorizat de firma Flanco, compus din două părţi. Între aceste două părţi a fost difuzat un grupaj de publicitate care a conţinut şi spotul publicitar FLANCO.
Redăm din raportul de monitorizare :
« Prima parte : Voce ÅŸi scris (un exemplu din 23.04.2011, ora 21.22 ; în alte ediÅ£ii au fost alte întrebări) : » FLANCO îţi prezintă „PoveÅŸti cu priză”. Care este distanÅ£a optimă pentru a privi la televizorul tău LCD ? ÃŽÅ£i spunem după publicitate."
A urmat un calup de publicitate care a cuprins şi spotul FLANCO (o ofertă valabilă până în 24.04.2011). În alte ediţii, spotul FLANCO a fost diferit.
ÃŽn a doua parte a programului, s-a răspuns la întrebarea formulată în prima parte, apoi a urmat anunÅ£ul (scris ÅŸi voce) : « PoveÅŸti cu priză », un program oferit de « FLANCO ». Pe carton a fost menÅ£ionat « FLANCO » : Bucuria de a cumpăra."
Având în vedere modul în care radiodifuzorul a difuzat programele menţionate, membrii Consiliului au constatat că acestea nu au respectat regulile instituite de legiuitor în privinţa sponsorizării programelor audiovizuale. Astfel, pe de o parte, anunţurile de sponsorizare nu au fost separate în mod clar de publicitate, tinzând să se confunde cu aceasta, iar, pe de altă parte, prin conţinutul lor, au fost de natură să încurajeze cumpărarea serviciilor sponsorizate.
O astfel de abordare contravine prevederilor art. 97 alin. (2) din Codul audiovizualului.
Faţă de toate aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 144 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, ale art. 91 alin. (1, 2) şi ale art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. pentru postul de televiziune REALITATEA TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate. Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu somaţie publică pentru încălcarea art. 35 din Legea audiovizualului, întrucât în luna aprilie 2011 durata publicităţii difuzate în intervalul orar 18.00-23.00 a depăşit cele 12 minute permise de lege în cadrul unei ore.’
De asemenea, postul REALITATEA TV nu a respectat nici regulile de difuzare a sponsorizării reglementate de art. 34 din Legea audiovizualului, care prevăd că sponsorizarea nu trebuie să încurajeze în mod direct achiziţionarea serviciilor sponsorului prin referiri promoţionale speciale la aceste servicii."
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.