Decizia nr. 554 din 27.09.2011
29.09.2011
privind somarea S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L.
cu sediul în Bucureşti, bd. Bucureşti-Ploieşti nr. 17, Clădire Iridex, et. 6, sector 1, C.U.I. RO 27759259
pentru postul de televiziune B1 TV
Bucureşti, sector 1, Str. Ion Câmpineanu nr. 20
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 27.09.2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care a fost respectată durata orară de difuzare a publicităţii în cadrul serviciilor de programe transmise în perioada mai - august 2011, de către postul de televiziune B1 TV. Postul de televiziune B1 TV aparţine S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 26.2/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-2/30.05.2002).
În urma analizării raportului, Consiliul a constatat că radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date. Astfel cum rezultă din rapoartele de monitorizare, măsurarea acestor durate s-a făcut fără a se lua în calcul duratele mesajelor de avertizare şi ale copertelor de separare, duratele anunţurilor de sponsorizare, duratele secvenţelor de autopublicitate promoţională şi duratele anunţurilor care nu constituie comunicare comercială.
În fapt, în urma monitorizării serviciului de programe difuzat de postul B1 TV în lunile mai - august 2011, în intervalul orar 18.00 - 23.00, s-a constatat că durata publicităţii difuzate în luna iunie 2011, în cadrul unei ore, a fost după cum urmează :
Nr. depăşiri : 7
Total depăşiri : 8 min 5 sec
Depăşire medie : 1 min 9,2 sec
Interval orar / Durata orară a publicităţii [sec]
Data | 18-19 | 19-20 | 20-21 | 21-22 | 22-23 |
01.06.2011 | 366 | 495 | 701 | 595 | 639 |
02.06.2011 | 449 | 504 | 710 | 629 | 717 |
03.06.2011 | 424 | 533 | 703 | 628 | 569 |
04.06.2011 | 515 | 643 | 662 | 668 | 576 |
05.06.2011 | 461 | 559 | 658 | 690 | 693 |
06.06.2011 | 645 | 569 | 704 | 594 | 677 |
07.06.2011 | 648 | 577 | 722 | 629 | 734 |
08.06.2011 | 648 | 709 | 685 | 692 | 695 |
09.06.2011 | 715 | 678 | 702 | 727 | 517 |
10.06.2011 | 721 | 715 | 716 | 707 | 718 |
11.06.2011 | 543 | 1157 | 693 | 718 | 697 |
12.06.2011 | 369 | 707 | 718 | 710 | 716 |
13.06.2011 | 549 | 646 | 688 | 688 | 710 |
14.06.2011 | 589 | 549 | 696 | 703 | 646 |
15.06.2011 | 545 | 695 | 705 | 662 | 716 |
16.06.2011 | 551 | 619 | 667 | 731 | 710 |
17.06.2011 | 520 | 598 | 708 | 682 | 712 |
18.06.2011 | 459 | 599 | 675 | 718 | 683 |
19.06.2011 | 577 | 684 | 480 | 715 | 686 |
20.06.2011 | 490 | 590 | 708 | 699 | 709 |
21.06.2011 | 490 | 243 | 689 | 558 | 638 |
22.06.2011 | 554 | 562 | 701 | 439 | 693 |
23.06.2011 | 432 | 439 | 704 | 292 | 637 |
24.06.2011 | 583 | 640 | 686 | 657 | 625 |
25.06.2011 | 517 | 592 | 673 | 552 | 690 |
26.06.2011 | 484 | 674 | 612 | 618 | 694 |
27.06.2011 | 600 | 585 | 714 | 610 | 733 |
28.06.2011 | 390 | 591 | 720 | 646 | 650 |
29.06.2011 | 517 | 473 | 697 | 684 | 572 |
30.06.2011 | 406 | 498 | 684 | 618 | 714 |
Faţă de datele menţionate în tabelul prezentat, rezultă că timpul de publicitate difuzat peste durata maximă legală, în luna iunie 2011, a variat între minimum o secundă şi maximum 437 de secunde. Astfel, durata totală a depăşirilor în aceeaşi perioadă a fost de 8 minute şi 5 secunde, numărul depăşirilor a fost de 7, iar depăşirea medie a fost de 1 minut şi 9 secunde.
Normele din domeniul audiovizualului cu privire la regimul difuzării publicităţii, prevăd la art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului că proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20 %, respectiv 12 minute (720 de secunde).
Faţă de aceste aspecte, având în vedere depăşirea timpului legal destinat publicităţii (respectiv 12 minute într-o oră), membrii Consiliului au propus şi votat somarea radiodifuzorului S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute la art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. pentru postul de televiziune B1 TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L., pentru postul B1 TV, are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul B1 TV cu somaţie publică pentru încălcarea art. 35 din Legea audiovizualului, întrucât nu a respectat cele 12 minute permise de lege pentru difuzarea publicităţii în cadrul unei ore."
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.