Decizia nr. 81 din 03.02.2009
03.02.2009

privind somarea S.C. MEGA PRESS FM SRL
cu sediul în Baia Mare, B-dul Bucureşti nr. 25, jud. Maramureş
pentru postul de televiziune AXA TV TRANSILVANIA
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 3 februarie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie referitor la respectarea reglementărilor privind sponsorizarea programelor de către postul de televiziune AXA TV TRANSILVANIA.
Postul de televiziune AXA TV TRANSILVANIA aparţine radiodifuzorului S.C. MEGA PRESS FM SRL (licenţa audiovizuală nr. TV-C 250.4/16.06.2005, decizia de autorizare nr. 894.0/26.07.2005 şi reautorizare nr. 894.0-2/26.07.2005).
În urma analizării raportului, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 102 alin. (3) ale Titlului VII-Sponsorizare, publicitate, teleshopping – din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate :
- “alin. (3)- Emisiunile sponsorizate nu trebuie să incite la vânzarea, cumpărarea sau închirierea produselor ori serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în special prin referiri promoţionale ori de natură comercială la aceste produse sau servicii, făcute în timpul respectivelor emisiuni”.
În fapt, postul de televiziune AXA TV TRANSILVANIA a difuzat, în direct, în data de 22 ianuarie 2009, de la ora 17.00, şi în reluare, în data de 23 ianuarie 2009, de la ora 10.00, emisiunea pe teme culinare „Bucătăria cu idei”, emisiune realizată de Dan Cordea şi Titi Petruţiu. Emisiunea a fost anunţată ca fiind sponsorizată de „FERMA ZOOTEHNICĂ”.
Pe parcursul emisiunii, la întrebarea unei telespectatoare privind modul în care a fost marinată carnea, realizatorul Titi Petruţiu a răspuns făcând referire directă la produsele a două societăţi din care una a fost anunţată ca sponsor al emisiunii : „Cumpăraţi de la FERMA ZOOTEHNICĂ, că acolo este o carne de pasăre excepţională, fără os, fără pieliţă, pentru că se găseşte şi în felul acesta, cărniţa o puneţi la macerat într-un sos format din ulei, sos de soia [...] şi binenţeles, nu se poate fără un pic de pastă de la UNIVER..”
Faţă de modul de prezentare în emisiune a unui produs al sponsorului emisiunii, prezentare prin care se îndemna direct la cumpărarea produselor acestuia şi conţinea, de asemenea, referiri promoţionale evidente referitoare la aceste produse, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile legale în materie de sponsorizare, astfel cum sunt prevăzute la art. 102 alin. (3) din Codul audiovizualului.
Potrivit normei invocate, în timpul emisiunilor sponsorizate nu pot fi făcute referiri promoţionale ori de natură comercială care să incite la vânzarea, cumpărarea sau închirierea produselor ori serviciilor sponsorului respectivelor emisiuni, sau ale unui terţ.
Pentru aceste considerente, membrii Consiliului au propus şi votat, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie.
În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 162 alin. (2) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. MEGA PRESS FM S.R.L. - pentru postul de televiziune AXA TV TRANSILVANIA, şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 16.30-18.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul AXA TV TRANSILVANIA cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii „Bucătăria cu idei”, difuzată în data de 22 ianuarie 2009, au fost promovate produsele sponsorului, iar publicul a fost îndemnat în mod direct să le cumpere, fapt ce contravine prevederilor art. 102 alin. (3) din Codul audiovizualului.
Potrivit acestor dispoziţii, emisiunile sponsorizate nu trebuie să incite la vânzarea, cumpărarea sau închirierea produselor ori serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în special prin referiri promoţionale ori de natură comercială la aceste produse sau servicii, făcute în timpul respectivelor emisiuni.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.