Decizia nr.548 din 22.09.2011
26.09.2011

privind amendarea cu 50.000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.
cu sediul în BUCUREŞTI, str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, CUI 15994676
pentru postul de televiziune OTV
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 22 septembrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care a fost respectată durata orară de difuzare a publicităţii în cadrul serviciilor de programe transmise în perioada mai - august 2011, de către postul de televiziune OTV. Postul OTV aparţine radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 78.3/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 şi de reautorizare nr. 620.1/01.06.2010).
În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute.
Astfel cum rezultă din rapoartele de monitorizare, măsurarea acestor durate s-a făcut fără a se lua în calcul duratele mesajelor de avertizare şi ale copertelor de separare, duratele anunţurilor de sponsorizare, duratele secvenţelor de autopublicitate promoţională şi duratele anunţurilor care nu constituie comunicare comercială. În fapt, în urma monitorizării serviciului de programe difuzat de postul OTV în luna mai 2011, în intervalul orar 18.00-23.00, s-a constatat că durata publicităţii difuzate în cadrul unei ore a fost după cum urmează :
Nr. depăşiri : 8
Total depăşiri : 7 min 16 sec
Depăşire medie : 54,5 sec
Interval orar / Durata orară a publicităţii [sec]
Data | 18-19 | 19-20 | 20-21 | 21-22 | 22-23 |
01.05.2011 | 327 | 399 | 407 | 460 | 529 |
02.05.2011 | 362 | 114 | 403 | 319 | 457 |
03.05.2011 | 300 | 333 | 334 | 325 | 485 |
04.05.2011 | 273 | 430 | 295 | 351 | 390 |
05.05.2011 | 227 | 320 | 406 | 671 | 380 |
06.05.2011 | 188 | 676 | 457 | 410 | 428 |
07.05.2011 | 369 | 275 | 547 | 534 | 294 |
08.05.2011 | 474 | 610 | 574 | 426 | 141 |
09.05.2011 | 247 | 367 | 742 | 362 | 391 |
10.05.2011 | 289 | 202 | 578 | 648 | 467 |
11.05.2011 | 212 | 603 | 476 | 269 | 614 |
12.05.2011 | 305 | 520 | 660 | 636 | 302 |
13.05.2011 | 513 | 490 | 350 | 743 | 428 |
14.05.2011 | 567 | 497 | 676 | 547 | 523 |
15.05.2011 | 296 | 700 | 653 | 560 | 618 |
16.05.2011 | 0 | 503 | 456 | 485 | 259 |
17.05.2011 | 256 | 651 | 267 | 698 | 662 |
18.05.2011 | 249 | 534 | 365 | 712 | 627 |
19.05.2011 | 523 | 186 | 547 | 536 | 533 |
20.05.2011 | 261 | 711 | 32 | 657 | 673 |
21.05.2011 | 633 | 562 | 666 | 364 | 277 |
22.05.2011 | 545 | 733 | 550 | 487 | 841 |
23.05.2011 | 430 | 472 | 592 | 595 | 530 |
24.05.2011 | 460 | 619 | 562 | 190 | 660 |
25.05.2011 | 477 | 539 | 548 | 454 | 600 |
26.05.2011 | 562 | 602 | 772 | 334 | 626 |
27.05.2011 | 442 | 668 | 605 | 301 | 637 |
28.05.2011 | 705 | 463 | 734 | 610 | 532 |
29.05.2011 | 528 | 785 | 665 | 520 | 695 |
30.05.2011 | 375 | 423 | 567 | 711 | 519 |
31.05.2011 | 470 | 327 | 846 | 545 | 102 |
Faţă de datele menţionate în tabelul prezentat, rezultă că timpul de publicitate difuzat peste durata maximă legală, în luna mai 2011, a variat între minimum 13 secunde şi maximum 126 de secunde. De asemenea, durata totală a depăşirilor în aceeaşi perioadă a fost de 7 minute şi 16 secunde, numărul depăşirilor a fost de 8, iar depăşirea medie a fost de 54 de secunde. În urma monitorizării serviciului de programe difuzat de postul OTV în luna iunie 2011, în intervalul orar 18.00-23.00, s-a constatat că durata publicităţii difuzate în cadrul unei ore a fost după cum urmează :
Nr. depăşiri : 19
Total depăşiri : 21 min 13 sec
Depăşire medie : 1 min 7 sec
Interval orar / Durata orară a publicităţii [sec]
Data | 18-19 | 19-20 | 20-21 | 21-22. | 22-23 |
01.06.2011 | 454 | 674 | 485 | 543 | 631 |
02.06.2011 | 663 | 223 | 642 | 549 | 519 |
03.06.2011 | 791 | 872 | 595 | 730 | 465 |
04.06.2011 | 498 | 536 | 835 | 323 | 891 |
05.06.2011 | 574 | 807 | 93 | 531 | 677 |
06.06.2011 | 325 | 43 | 287 | 580 | 642 |
07.06.2011 | 326 | 439 | 515 | 601 | 325 |
08.06.2011 | 553 | 454 | 610 | 497 | 105 |
09.06.2011 | 317 | 472 | 515 | 610 | 579 |
10.06.2011 | 427 | 818 | 668 | 93 | 764 |
11.06.2011 | 529 | 425 | 644 | 333 | 410 |
12.06.2011 | 302 | 603 | 626 | 34 | 667 |
13.06.2011 | 369 | 348 | 621 | 637 | 126 |
14.06.2011 | 455 | 86 | 609 | 100 | 667 |
15.06.2011 | 293 | 392 | 782 | 605 | 552 |
16.06.2011 | 263 | 252 | 788 | 623 | 657 |
17.06.2011 | 769 | 646 | 671 | 732 | 24 |
18.06.2011 | 590 | 459 | 666 | 562 | 717 |
19.06.2011 | 578 | 599 | 286 | 668 | 766 |
20.06.2011 | 350 | 302 | 480 | 555 | 725 |
21.06.2011 | 411 | 310 | 690 | 726 | 730 |
22.06.2011 | 442 | 388 | 463 | 232 | 900 |
23.06.2011 | 419 | 448 | 619 | 651 | 693 |
24.06.2011 | 553 | 388 | 652 | 615 | 164 |
25.06.2011 | 568 | 461 | 542 | 786 | 624 |
26.06.2011 | 381 | 557 | 687 | 30 | 684 |
27.06.2011 | 271 | 549 | 620 | 576 | 741 |
28.06.2011 | 171 | 492 | 396 | 559 | 658 |
29.06.2011 | 423 | 335 | 674 | 275 | 378 |
30.06.2011 | 363 | 171 | 414 | 418 | 643 |
Faţă de datele menţionate în tabelul prezentat, rezultă că timpul de publicitate difuzat peste durata maximă legală, în luna iunie 2011, a variat între minimum 5 secunde şi maximum 180 de secunde. De asemenea, durata totală a depăşirilor în aceeaşi perioadă a fost de 21 de minute şi 13 secunde, numărul depăşirilor a fost de 19, iar depăşirea medie a fost de 1 minut şi 7 secunde. În urma monitorizării serviciului de programe difuzat de postul OTV în luna iulie 2011, în intervalul orar 18.00-23.00, s-a constatat că durata publicităţii difuzate în cadrul unei ore a fost după cum urmează :
Nr. depăşiri : 9
Total depăşiri : 22 min 09 sec
Depăşire medie : 2 min 27,7 sec
Interval orar / Durata orară a publicităţii [sec]
Data | 18-19 | 19-20 | 20.-21 | 21-22 | 22-23 |
01.07.2011 | 742 | 827 | 552 | 321 | 363 |
02.07.2011 | 540 | 166 | 600 | 391 | 336 |
03.07.2011 | 471 | 389 | 228 | 703 | 480 |
04.07.2011 | 248 | 636 | 428 | 533 | 553 |
05.07.2011 | 383 | 168 | 247 | 643 | 681 |
06.07.2011 | 298 | 330 | 29 | 678 | 680 |
07.07.2011 | 360 | 288 | 629 | 637 | 156 |
08.07.2011 | 649 | 813 | 562 | 326 | 446 |
09.07.2011 | 567 | 512 | 448 | 702 | 330 |
10.07.2011 | 370 | 469 | 587 | 111 | 636 |
11.07.2011 | 246 | 477 | 603 | 680 | 75 |
12.07.2011 | 202 | 413 | 514 | 638 | 95 |
13.07.2011 | 480 | 235 | 769 | 548 | 475 |
14.07.2011 | 613 | 308 | 60 | 689 | 688 |
15.07.2011 | 1117 | 664 | 686 | 124 | 550 |
16.07.2011 | 506 | 517 | 421 | 746 | 409 |
17.07.2011 | 464 | 522 | 484 | 641 | 512 |
18.07.2011 | 388 | 280 | 519 | 665 | 610 |
19.07.2011 | 412 | 60 | 666 | 610 | 449 |
20.07.2011 | 416 | 416 | 527 | 543 | 448 |
21.07.2011 | 465 | 346 | 341 | 391 | 666 |
22.07.2011 | 947 | 939 | 614 | 420 | 218 |
23.07.2011 | 686 | 552 | 30 | 616 | 486 |
24.07.2011 | 583 | 542 | 610 | 571 | 374 |
25.07.2011 | 318 | 259 | 578 | 317 | 311 |
26.07.2011 | 414 | 326 | 94 | 495 | 668 |
27.07.2011 | 374 | 398 | 473 | 516 | 376 |
28.07.2011 | 469 | 326 | 487 | 496 | 456 |
29.07.2011 | 909 | 329 | 612 | 105 | 685 |
30.07.2011 | 686 | 359 | 666 | 499 | 357 |
31.07.2011 | 518 | 673 | 382 | 618 | 668 |
Faţă de datele menţionate în tabelul prezentat, rezultă că timpul de publicitate difuzat peste durata maximă legală, în luna iulie 2011, a variat între minimum 22 de secunde şi maximum 397 secunde. De asemenea, durata totală a depăşirilor în aceeaşi perioadă a fost de 22 de minute şi 9 secunde, numărul depăşirilor a fost de 9, iar depăşirea medie a fost de 2 minute şi 27 de secunde. În urma monitorizării serviciului de programe difuzat de postul OTV în luna august 2011, în intervalul orar 18.00-23.00, s-a constatat că durata publicităţii difuzate în cadrul unei ore a fost după cum urmează :
Nr. depăşiri : 2
Total depăşiri : 2 min 05 sec
Depăşire medie : 1 min 2,5 sec
Interval orar / Durata orară a publicităţii [sec]
Data | 18-19 | 19-20 | 20-21 | 21-22 | 22-23 |
01.08.2011 | 272 | 248 | 407 | 510 | 178 |
02.08.2011 | 177 | 383 | 275 | 260 | 0 |
03.08.2011 | 241 | 394 | 508 | 152 | 492 |
04.08.2011 | 328 | 159 | 479 | 257 | 632 |
05.08.2011 | 435 | 822 | 28 | 508 | 605 |
06.08.2011 | 391 | 43 | 269 | 384 | 454 |
07.08.2011 | 552 | 384 | 556 | 541 | 339 |
08.08.2011 | 341 | 302 | 72 | 551 | 617 |
09.08.2011 | 246 | 347 | 493 | 545 | 304 |
10.08.2011 | 258 | 165 | 469 | 489 | 602 |
11.08.2011 | 319 | 272 | 110 | 562 | 696 |
12.08.2011 | 698 | 587 | 571 | 67 | 645 |
13.08.2011 | 743 | 290 | 707 | 269 | 686 |
14.08.2011 | 579 | 426 | 415 | 441 | 618 |
15.08.2011 | 74 | 160 | 211 | 438 | 544 |
16.08.2011 | 214 | 234 | 607 | 590 | 276 |
17.08.2011 | 221 | 355 | 53 | 501 | 599 |
18.08.2011 | 339 | 202 | 0 | 570 | 589 |
19.08.2011 | 400 | 531 | 197 | 192 | 667 |
20.08.2011 | 292 | 255 | 592 | 392 | 236 |
21.08.2011 | 573 | 605 | 0 | 457 | 510 |
22.08.2011 | 365 | 55 | 608 | 121 | 582 |
23.08.2011 | 349 | 256 | 647 | 366 | 149 |
24.08.2011 | 414 | 264 | 609 | 518 | 464 |
25.08.2011 | 329 | 254 | 463 | 712 | 42 |
26.08.2011 | 501 | 284 | 80 | 586 | 482 |
27.08.2011 | 604 | 371 | 43 | 502 | 519 |
28.08.2011 | 598 | 531 | 310 | 364 | 485 |
29.08.2011 | 412 | 240 | 429 | 35 | 511 |
30.08.2011 | 332 | 0 | 281 | 502 | 466 |
31.08.2011 | 373 | 235 | 541 | 513 | 0 |
Faţă de datele menţionate în tabelul prezentat, rezultă că timpul de publicitate difuzat peste durata maximă legală, în luna august 2011, a variat între minimum 23 de secunde şi maximum 102 secunde. De asemenea, durata totală a depăşirilor în aceeaşi perioadă a fost de 2 de minute şi 5 secunde, numărul depăşirilor a fost de 2, iar depăşirea medie a fost de 1 minut şi 2 secunde.
Analizând rapoartele de monitorizare întocmite pentru perioada mai – august 2011, Consiliul a constatat că au fost încălcate dispoziţiile legale referitoare la regimul difuzării publicităţii care prevăd la art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului că proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping difuzate într-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute (720 secunde).
ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, Consiliul a analizat ÅŸi raportul de monitorizare cu privire la emisiunile „Casa viitorului”, „Casa de vis”, „Automobile”, „Să trăim bine”, „Întrebarea zilei”, „Românul, ÅŸeful lui Condurăţeanu”, „Dan Diaconescu Direct”, „Zori de zi”, „Exclusiv cu Doru Iuga”, „PreÅ£uieÅŸte viaÅ£a”, „Ştiinţă ÅŸi conÅŸtiinţă pentru sănătate”, „DestinaÅ£ii la cheie”, „Nunta de criză”, „Cafeneaua sufletelor”, „Astrosfat”, „Păstorul cel bun”, ediÅ£iile din 08 - 15.05.2011, 03.07.2011, 21.07 - 30.08.2011 ÅŸi 20.09.2011, difuzate de postul de televiziune OTV.
În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 128 lit. c), d) şi f) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziÅ£iilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise. Conform art. 128 din Codul audiovizualului, este interzisă menÅ£ionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli precum : (...) c) alte boli infecÅ£ioase grave ; d) cancer ÅŸi alte boli tumorale ; (...) f) diabet ÅŸi alte boli metabolice. ÃŽn fapt, în data de 08.05.2011, în intervalul orar 10.25-10.52, postul de televiziune OTV a difuzat emisiunea „Casa Viitorului”. ÃŽn partea inferioară a ecranului au fost afiÅŸate titlul Casa viitorului, telefonul 0740.055.975 ÅŸi adresa de e-mail casaviitorului hotmail.com ÃŽn cadrul emisiunii, realizatorul acesteia a prezentat sistemul de construcÅ£ie bazat pe cofraje termoizolante, care ar fi rapid, uÅŸor de lucrat ÅŸi rezistent la cutremur, iar preÅ£urile cu 5-10% mai mici decât la sistemul pe cărămidă sau BCA, sistemele clasice.
De asemenea, pe parcursul emisiunii, au fost prezentate ÅŸi câteva construcÅ£ii, realizatorul emisiunii precizând în repetate rânduri că acestea sunt realizate cu „cofrajele termoizolante pe care noi le producem la Bragadiru” ÅŸi că „Fiecare casă va avea încălzire prin pardoseală, va avea instalaÅ£ii germane, va avea ferestre cu 5 camere de aer, profilele, 3 foi de geam dintre care două cu low-e. La parter vor fi rulouri”.
ÃŽn grupajele publicitare din cadrul emisiunii au fost difuzate două spoturi. Primul spot, pentru firma Amvic, a avut următorul conÅ£inut : „Scapă de toate grijile ÅŸi construieÅŸte-Å£i casa cu AMVIC. Un sistem puternic, termic, rapid ÅŸi durabil. ConstruieÅŸte-Å£i casa cu AMVIC. Nici vântul, nici ploaia ÅŸi nici un cutremur nu o poate învige. Casa AMVIC este casa viitorului. Au fost afiÅŸate informaÅ£iile : AMVIC www. AMVIC.ro 0740.055.975 0730.700.812 0800.886.688” Al doilea spot, pentru firma CORINA GEALAN, a conÅ£inut următoarele informaÅ£ii : „interro_liens_callback fondat în 1994 Tâmplărie PVC, Tâmplărie Aluminiu, InstalaÅ£ii solare, Centrale termice, ÃŽncălzire prin pardoseală, Rulouri exterioare, Rulouri protecÅ£ie insecte, UÅŸi de garaj, PorÅ£i industriale, PereÅ£i cortină, Ferestre de mansardă, Panouri termoizolatoare. Tel. RTC : +40 21 369.33.99 Tel. Vodafone : +40 3.72.72.7.00/01/02 Tel. Orange : +40 745 055.194 0800.88.66.88 contact corinagealan.ro Tel : 021.369.33.99 Fax : 021.369.33.88 Fax : 021.369.33.93 Åžos : Alexandria 298, Bragadiru, Ilfov”
Membrii Consiliului au apreciat că, prin afiÅŸarea pe toată durata emisiunii a numărului de telefon, 0740.055.975, al societăţii „AMVIC”, număr care apare ÅŸi în spotul publicitar, precum ÅŸi a adresei de e-mail casaviitorului hotmail.com, care în cazul accesării redirectionează la site-ul interro_liens_callback menÅ£ionat, de asemenea, în spotul publicitar pentru AMVIC, radiodifuzorul a difuzat, de fapt, o comunicare comercială audiovizuală în favoarea societăţii „AMVIC”.
De asemenea, membrii Consiliului au considerat că, prin descrierea facilităţilor de care dispun construcÅ£iile prezentate în emisiune, facilităţi care sunt oferite, potrivit spotului publicitar, de către firma CorinaGealan, ÅŸi în acest caz postul de televiziune OTV a difuzat o comunicare comercială audiovizuală în favoarea societăţii „CorinaGealan”
Astfel, Consiliul a constatat că, deÅŸi postul de televiziune OTV a difuzat în mod legal spoturile publicitare pentru societăţile „AMVIC” ÅŸi „CorinaGealan”, conexiunea realizată între ediÅ£ia emisiunii ÅŸi cele două momente publicitare ce au urmat, a avut ca scop promovarea acestor societăţi, cu vădită intenÅ£ie ÅŸi în scop publicitar nedeclarat, radiodifuzorul eludând cu bună ÅŸtiinţă dispoziÅ£iile legale care interzic în mod expres difuzarea comunicărilor comerciale audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat.
De asemenea, emisiunea “Casa de vis”, difuzată în data de 14.05.2011, în intervalul orar 16.07-16.40, ÅŸi prezentată de d-na Ruxandra IonaÅŸcu, a constituit publicitate mascată. ÃŽn cadrul acestei emisiuni, a fost prezentat ÅŸi promovat ansamblul de locuinÅ£e Militari Residence, locaÅ£ia acestuia, tipurile de apartamente, preÅ£uri ÅŸi facilităţi, fiind intervievaÅ£i trei posibili locatari ai complexului care erau foarte mulÅ£umiÅ£i de achiziÅ£ie. ÃŽn partea inferioară a ecranului au fost afiÅŸate subtitlul „Militari, tot mai modernul cartier bucureÅŸtean !, telefonul 0761.443.598 ÅŸi adresa de e-mail ocasadevis oglindatelevision.ro Ulterior, a fost prezentat un material realizat în ansamblul rezidenÅ£ial Militari Residence, unde prezentatoarea Ruxandra IonaÅŸcu l-a avut ca interlocutor pe domnul IonuÅ£ Teodorie, Director de Marketing. La finalul fiecărei părÅ£i a emisiunii, în grupajele publicitare, au fost difuzate trei spoturi referitoare la „Militari Residence”, în cadrul cărora a fost prezentată oferta imobiliară.
Membrii Consiliului au constatat că, prin conţinutul său, şi această emisiune a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care au fost promovate oferta imobiliară a ansamblului rezidenţial Militari Residence şi datele de contact ale producătorului.
- Emisiunea „Să trăim bine”, difuzată de către postul OTV în data de 09.05.2011, de la ora 12:57, a fost moderată de d-na Mariana Lia. ÃŽn prima parte a emisiunii, transmisă sub titlul DERMATO-COSMETICA GERMANÄ‚ ÅŸi cu menÅ£iunea „Reluare”, au fost invitate d-na Florica Munteanu, specialist în biorezonanţă, homeopatie ÅŸi dermato-cosmetică, ÅŸi dl. Lucian Iordănescu, psiholog. ÃŽn partea inferioară a ecranului, pe banda roÅŸie, au fost afiÅŸate adresa de e-mail otv_satraimbine yahoo.com ÅŸi telefoanele 0763.20.50.50, iar mai jos numerele de telefon 021.311.41.96, 021.311.41.97, SMS : 1333, 0.44 euro/SMS. ÃŽn cadrul emisiunii, discuÅ£iile au făcut referire la ofertele Centrului German Dermavital reprezentat de d-na Florica Munteanu, respectiv la pachetele speciale dermato-cosmetice ÅŸi tratamentele faciale ÅŸi corporale. La începutul ÅŸi la sfârÅŸitul primei părÅ£i a emisiunii, în grupajele publicitare, a fost difuzat un spot cu următorul conÅ£inut : „Voce off : DermaVITAL, Centru German de Biorezonanţă, dermato-cosmetică ÅŸi dermatologie, vă oferă într-un cadru specific german, refacerea sănătăţii ÅŸi frumuseÅ£ii dumneavoastră prin : tratamente faciale cu OXYJET-STAR, terapia vip, tratamente de reîntinerire, peeling biologic natural, epilare definitivă cu laser, epilare organică cu paste de zahăr, remodelare corporală, diagnosticări ÅŸi tratamente cu biorezonanţă, drenaj limfatic ÅŸi multe alte tratatmente. Centrul German Dermavital vă aÅŸteaptă cu esteticiene, medici, chinetoterapeuÅ£i, terapeuÅ£i specializaÅ£i în Germania.” Pe ecran au fost afiÅŸate următoarele informaÅ£ii : „DermaVITAL interro_liens_callback Tel:021.322.4004, 0731.871.968” Spotul a cuprins imagini cu holul centrului medical, imagini care au fost difuzate ÅŸi în cadrul emisiunii. ÃŽn a doua parte a emisiunii, transmisă sub titlul ALEGEREA PERFECTÄ‚ PENTRU VACANÅ¢A TA ÅŸi cu menÅ£iunea LIVE, a participat în calitate de invitat dl. Nikos Bozas, proprietarul unui hotel ÅŸi al unei vile în Platamonas, Grecia, pe malul Mării Egee. ÃŽn partea inferioară a ecranului au fost afiÅŸate, pe banda roÅŸie, adresa de e-mail otv_satraimbine yahoo.com, telefoanele 0763.20.50.50, iar mai jos numerele 021.311.41.96, 021.311.41.97, SMS : 1333, 0.44 euro/SMS. Temele discuÅ£iei au fost : ofertele invitatului pentru vacanţă în Platamonas la vila ÅŸi hotelul pe care le deÅ£ine, punctele de atracÅ£ie din zonă, excursiile opÅ£ionale, etc. Invitatul a prezentat ÅŸi informaÅ£ii despre adresa agenÅ£iei, fiind ajutat în acest sens de moderatoarea emisiunii, d-na Mariana Lia. Aceasta i-a invitat pe telespectatori să sune pentru detalii. La sfârÅŸitul acestei părÅ£i a emisiunii, în grupajul publicitar, a fost difuzat un spot cu următoarele informaÅ£ii : „PLATAMON BOZAS TOURS HOTEL NIKO PARADISE *** interro_liens_callback telefon 021.336.18.28 PLATAMON BOZAS TOURS Dimitrie Cantemir, nr. 8 sector 4, BucureÅŸti, telefon 021/336.18.28”. ÃŽn spotul publicitar s-a regăsit adresa agenÅ£iei la care au făcut referire în emisiune atât invitatul, cât ÅŸi moderatoarea. ÃŽn partea a treia a emisiunii, au fost prezentate diferite produse ÅŸi tratamente naturiste pe care le oferă invitata emisiunii, d-na terapeut Carmen Piperea. ÃŽn cadrul ÅŸi la sfârÅŸitul emisiunii, a fost difuzat un spot publicitar cu următoarele informaÅ£ii : „PRODUSE NATURISTE BREVETATE TERAPEUT CARMEN PIPEREA 0722.995.496 0722.359.324 0757.148.308 FITO-KIT pentru sănătatea aparatului urinar, Pe fond s-au derulat imagini cu pachete pe care se putea citi : FITO-KIT pentru sănătatea sistemului hepato-biliar, FITO-KIT pentru sănătatea aparatului urinar, FITO-KIT pentru sănătatea prostatei.”
În urma analizării emisiunii, membrii Consiliului au constatat, pornind de la difuzarea grupajelor publicitare pentru Centrul German Dermavital, PLATAMON BOZAS TOURS şi diferite produse naturiste, că, fără a fi încadrată ca atare de către radiodifuzor, emisiunea a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care invitaţii au promovat serviciile societăţilor comerciale în cauză, prezentând calităţile şi modalităţile de comercializare a respectivelor produse sau servicii.
De asemenea, având în vedere indicaÅ£iile terapeutice, precum „Tratamentul pentru eliminarea calculilor biliari ajută la regenerarea celulelor hepatice”, „Tratamentul pentru calculoza renală ÅŸi uretrală (...) acÅ£ionează antitumoral”, „Tratamentul pentru adenomul de prostată, ar fi pentru toate afecÅ£iunile prostatei, prostatite, oligurie, incontinenÅ£a urinară la femei, adenom de prostată, cancerul malign, benign”, indicaÅ£ii menÅ£ionate cu privire la unele produse naturiste, Consiliul a constatat că emisiunea a fost difuzată ÅŸi cu încălcarea dispoziÅ£iilor art. 128 lit. c) ÅŸi d) din Codul audiovizualului. Potrivit reglementării invocate este interzisă menÅ£ionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli precum : (...) c) alte boli infecÅ£ioase grave ; d) cancer ÅŸi alte boli tumorale.
ÃŽncălcarea aceloraÅŸi dispoziÅ£ii legale privind publicitatea mascată ÅŸi publicitatea la produse medicale, suplimente alimentare, alimente cu destinaÅ£ie nutriÅ£ională specială a fost constatată ÅŸi în cadrul emisiunii „Să trăim bine”, ediÅ£iile difuzate în zilele de 10.05.2011, 11.05.2011, 12.05.2011, 27.07.2011, 08.08.2011, 10.08.2011, 16.08.2011, 29.08.2011 ÅŸi 30.08.2011
Membrii Consiliului au mai constatat că aceleaÅŸi dispoziÅ£ii legale au fost încălcate ÅŸi în emisiunea „Întrebarea zilei”, prezentată de dl. Vasile Ionescu ÅŸi difuzată în data de 9 mai 2011, de la ora 15:00, cu menÅ£iunea “Reluare” ÅŸi sub titlul „MEDICINA NATURISTÄ‚ - TINEREÅ¢E FÄ‚RÄ‚ BÄ‚TRÂNEÅ¢E”. ÃŽn partea inferioară a ecranului, pe banda roÅŸie, au fost afiÅŸate „Miracolul Vasile Ionescu” ÅŸi telefoanele 0766.300.080, iar mai jos 021.311.41.96, 021.311.41.97, SMS : 1333, 0.44 euro/SMS. ÃŽn cadrul emisiunii, prezentatorul acesteia a vorbit despre tratamentele naturiste brevetate la OSIM privind „vindecarea bolilor grave, uÅŸoare ÅŸi cauzatoare de moarte”. ÃŽn grupajul publicitar care a urmat a fost difuzat un spot cu următorul conÅ£inut : VASILE IONESCU 0765.086.566 0721.231.827 021.667.42.12
În urma analizării emisiunii, membrii Consiliului au constatat, pornind de la difuzarea grupajului publicitar pentru dl. Vasile Ionescu, că, fără a fi încadrată ca publicitate de către radiodifuzor, emisiunea a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care prezentatorul şi-a promovat serviciile, precum şi calităţile şi modalităţile de comercializare a produsului brevetat.
Având în vedere menÅ£ionarea unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la “tumori interne sau externe”, Consiliul a constatat că emisiunea a fost difuzată ÅŸi cu nerespectarea dispoziÅ£iilor art. 128 lit. d) din Codul audiovizualului potrivit cărora este interzisă menÅ£ionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli precum : (...) d) cancer ÅŸi alte boli tumorale.
Încălcarea acestor dispoziţii legale a fost constatată şi în ediţiile emisiunii din 10, 11 şi 12.05.2011.
- Emisiunea „Românul, ÅŸeful lui Condurăţeanu”, a fost difuzată de către postul OTV în data de 09.05.2011, de la ora 15:33, ÅŸi moderată de dl. Florin Condurăţeanu. ÃŽn partea inferioară a ecranului au fost afiÅŸate adresa de e-mail fcondurateanu gmail.com ÅŸi telefoanele 021.311.41.96, 021.311.41.97, SMS : 1333, 0.44 euro/SMS. ÃŽn prima parte a emisiunii, transmisă sub titlul SECRETUL LUI MÄ‚RIN CORNEA ÅŸi menÅ£iunea LIVE, a participat în calitate de invitat dl. Mărin Cornea.
ÃŽn cadrul acestei părÅ£i a emisiunii, au fost purtate discuÅ£ii cu privire la cele două leacuri ale d-lui Mărin Cornea, pentru creÅŸterea părului, REGECOR, ÅŸi pentru articulaÅ£ii, ARTOSEORCOR, moderatorul făcând trimitere ÅŸi la spoturile publicitare : „Florin Condurăţeanu : VeÅ£i vedea în clipurile publicitare cu numerele de telefon ale cabinetelor Mărin Cornea de unde le cumpăraÅ£i. VeÅ£i vedea cum ajunsese de chel Mărin Cornea care acum ia uitaÅ£i ce păr are. Florin Condurăţeanu : Este publicitate, veÅ£i vedea ÅŸi numerele de telefon unde, sunând, obÅ£ineÅ£i leacurile cabinetul Mărin Cornea. Florin Condurăţeanu : Dând telefon la cabinetul Mărin Cornea, vedeÅ£i iarăşi în clipul de publicitate după cum veÅ£i vedea ÅŸi adresele cabinetelor inventatorului profesor de fizică Ancu Dincă. Să aveÅ£i pregătite pentru a lua numerele de telefon. ComandaÅ£i, vă duceÅ£i, le cumpăraÅ£i sau vă vin prin poÅŸtă…” La începutul ÅŸi la sfârÅŸitul primei părÅ£i a emisiunii, în grupajele publicitare, a fost difuzat un spot cu următorul conÅ£inut : „Voce off : Două tratamente miraculoase, unul pentru combaterea durerilor reumatice, ÅŸi celălalt pentru combaterea calviÅ£iei prin regenerarea rapidă a rădăcinii firului de păr. Aceste tratamente minune le puteÅ£i procura de la cabinetul domnului Mărin Cornea din Calea DudeÅŸti nr. 115, BucureÅŸti sau la telefon 021.320.32.36” Pe ecran au fost afiÅŸate următoarele informaÅ£ii : „SECRETUL LU’ MÄ‚RIN CORNEA !!! Regenerarea părului nu mai este problemă ! Mărin Cornea vine în ajutorul dumneavoastră ! LoÅ£iunea miraculoasă SECRETUL LU’ MÄ‚RIN CORNEA este acum la dispoziÅ£ia dumneavoastră ! 021/320.32.36 interro_liens_callback Calea DudeÅŸti, nr. 115 , 021/320.32.36 interro_liens_callback” ÃŽn ultima parte a emisiunii, denumită DISPOZITIVELE ANCU DINCÄ‚ ÅžI SÄ‚NÄ‚TATEA ÅŸi difuzată cu menÅ£iunea LIVE, moderatorul emisiunii i-a avut ca invitaÅ£i pe dl. Ancu Dincă, profesor doctor, ÅŸi d-na IanchiÅŸ GheÅ£e, doctor în medicină.
În cadrul acestei părţi a emisiunii, dl. Florin Condurăţeanu a enumerat unele din invenţiile d-lui Ancu Dincă, precum dispozitivul de pulberi de plante 60, cu vibraţii ce stimulează imunitatea, amestecul de 60, pentru protejarea de undele venite de la toate aparatele din jur, inclusiv de undele de la marile staţii telefonice, pulberi de plante ce schimbă structura apei. Invitata emsiiunii, d-na Ianchiş Gheţe, a relatat cazurile în care a folosit dispozitivele bio-fito modulatoare de tip Ancu Dincă :
- în boli psihice : autism, depresie, epilepsie, schizofrenie ;
- în boli neurologice : hemipareză ;
- în boli hepatice : ciroză hepatică, hepatita cronică virală C ;
- în tulburări de metabolism : diabet zaharat.
Pe parcursul emisiunii, moderatorul a făcut trimitere la spotul publicitar : „Florin Condurăţeanu : Creion, hârtie, veÅ£i afla a doua oară care sunt numerele de telefon, oraÅŸele unde există cabinete Ancu Dincă, cu medici, cu testare prin biorezonanţă ÅŸi cu procurare cumpărare ÅŸi demonstrare unde trebuiesc aplicate dispozitivele de pulberi plante vibraÅ£ionale energetice pentru stimularea imunităţii”. La începutul ÅŸi la sfârÅŸitul ultimei părÅ£i a emisiunii, în grupajele publicitare, a fost difuzat un spot în care au fost prezentate informaÅ£ii cu privire la „numerele de telefon, oraÅŸele unde există cabinete Ancu Dincă, cu medici, cu testare prin biorezonanţă.” Analizând emisiunea, membrii Consiliului au constatat că ÅŸi aceasta a avut un conÅ£inut comercial mascat, promovându-se serviciile, calităţile ÅŸi modalităţile de comercializare a diferitelor produse prezentate în emisiune.
Având în vedere menţionarea unor indicaţii terapeutice privind tulburările de metabolism şi bolile hepatice, Consiliul a apreciat că emisiunea a fost difuzată şi cu încălcarea dispoziţiilor art. 128 lit. c) şi f) din Codul audiovizualului potrivit cărora este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum : (...) c) alte boli infecţioase grave ; (...) f) diabet şi alte boli metabolice.
- Emisiunea „Românul, ÅŸeful lui Condurăţeanu”, difuzată în ziua de 11.05.2011, de la ora 15:33, a fost prezentată de dl. Florin Condurăţeanu, invitată fiind d-na Irina BăluÅ£el, doctor în medicină.
ÃŽn prima parte a emisiunii, sub titlul SUCUL DIN FRUCTUL DE NONI NE VINDECÄ‚ NECAZURILE DE SÄ‚NÄ‚TATE, s-a discutat despre „produsul 100% natural” adus din Italia de firma d-lui Vasile NeacÅŸa, produs pe bază de fruct noni, precum ÅŸi despre sucul de noni.
ÃŽn cadrul discuÅ£iilor purtate pe marginea produsului „Noni”, d-na Irina BăluÅ£el a arătat că „Deci, efect foarte important în tratamentul ÅŸi prevenirea tumorilor. Åžtim că unele tumori sunt însoÅ£ite ÅŸi de senzaÅ£ii dureroase puternice, în special metastazele osoase. Deci, iată că utilizând sucul de NONI se pot ameliora ÅŸi aceste senzaÅ£ii dureroase ÅŸi, totodată, acÅ£ionează asupra întăririi imunităţii organismului ÅŸi a stopării proliferării celulelor tumorale”.
Pe parcursul ÅŸi la sfârÅŸitul primei părÅ£i, în grupajele publicitare, au fost difuzate două spoturi. Primul spot a avut următorul conÅ£inut : „Voce off : Din inima naturii ZUCCARI vă aduce NONI. Un excelent adjuvant în renunÅ£area la dependenÅ£a de fumat ÅŸi de droguri. Cu ZUCCARI ÅŸi NONI renunÅ£i la fumat, cu ZUCCARI ÅŸi NONI renunÅ£i la fumat. Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul.” Pe ecran au fost prezentate recipientele ÅŸi cutiile cu NONI ÅŸi afiÅŸate informaÅ£iile : „PUR 100% NATURAL ZUCCARI interro_liens_callback 021.527.24.00 Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul.” Al doilea spot a avut următorul conÅ£inut : „Voce off : Din inima naturii ZUCCARI vă aduce NONI, nepasteurizat, fermentat natural, fără conservanÅ£i, calmant natural al durerii de orice fel. Imunostimulent, antiviral, detoxifiant, energizant ÅŸi regenerant. Stimulează învăţarea ÅŸi memoria, recomandat pentru creÅŸterea randamentului intelectual al studenÅ£ilor, funcÅ£ionarilor ÅŸi directorilor. Un excelent adjuvant în renunÅ£area la dependenÅ£a de fumat ÅŸi de droguri. Cu ZUCCARI ÅŸi NONI renunÅ£i la fumat, cu ZUCCARI ÅŸi NONI renunÅ£i la fumat. Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul. Pe ecran au fost prezentate recipientele ÅŸi cutiile cu NONI ÅŸi afiÅŸate informaÅ£iile : „PUR 100% NATURAL ZUCCARI Imunostimulent , antiviral , detoxifiant , energizant , regenerant interro_liens_callback 021.527.24.00 Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul. EURO NET Pentru comenzi ÅŸi informaÅ£ii apelaÅ£i la : 021.527.24.00 sau accesaÅ£i interro_liens_callback” Având în vedere acest aspect, Consiliului a considerat că radiodifuzorul a încălcat dispoziÅ£iile art. 29 alin. (1) lit a) din Legea audiovizualului, transformând, în fapt, emisiunea într-una cu conÅ£inut comercial mascat, în care au fost promovate calităţile ÅŸi modalităţile de comercializare a produsului în cauză.
De asemenea, prin menÅ£ionarea în cadrul emisiunii a faptului că respectivul produs poate fi folosit în „tratamentul ÅŸi prevenirea tumorilor”, nu au fost respectate prevederile art. 128 lit d) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, potrivit cărora este interzisă menÅ£ionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli precum : (...) d) cancer ÅŸi alte boli tumorale.
ÃŽncălcarea acestor dispoziÅ£ii legale a fost constatată ÅŸi în ediÅ£iile emisiunii din 10.05.2011, 12.05.2011, 13.05.2011, 21.07.2011, 25.07.2011, 26.07.2011, 27.07.2011, 02.08.2011, 03.08.2011, 04.08.2011. 08.08.2011, 09.08.201110.08.2011, 11.08.2011, 16.08.2011, 22.08.2011, 29.08.2011, 30.08.2011 ÅŸi 20.09.2011. Analizând acelaÅŸi raport de monitorizare referitor la emisiunile „Dan Diaconescu Direct”, ediÅ£iile din 09.05.2011, 10.05.2011 ÅŸi 10.08.2011, „Exclusiv cu Doru Iuga” din 13.05.2011, „Ştiinţă ÅŸi conÅŸtiinţă pentru sănătate” ÅŸi „Cafeneaua sufletelor” ediÅ£iile din 14.05.2011, membrii Consiliului au apreciat că, deÅŸi postul de televiziune OTV a difuzat, în mod legal, spoturi publicitare pentru diferite societăţi comerciale, conexiunea realizată între ediÅ£iile emisiunilor ÅŸi momentele publicitare ce au urmat, a avut ca scop promovarea acestor societăţi, cu vădită intenÅ£ie ÅŸi în scop publicitar nedeclarat, radiodifuzorul eludând cu bună ÅŸtiinţă dispoziÅ£iile legale ale art. 29 alin. (1) lit a) din Legea audiovizualului care interzic în mod expres difuzarea comunicărilor comerciale audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat.
De asemenea, prin menţionarea în discuţiile purtate în emisiuni a unor indicaţii terapeutice referitoare fie la tratamentul bolilor hepatitce, fie a bolilor maligne, radiodifuzorul a nesocotit şi prevederile art. 128 lit. c) şi d) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise. Conform art. 128 din Codul audiovizualului, este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum : (...) c) alte boli infecţioase grave ; d) cancer şi alte boli tumorale.
ÃŽn urma analizării aceluiaÅŸi raport de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că ÅŸi în emisiunile „Zori de zi”, ediÅ£iile din 10, 11, 12, ÅŸi 13.05.2011, „DestinaÅ£ii la cheie” din 14.05.2011, „Nunta de criză” din 14.05.2011, „Astrosfat” ÅŸi „Păstorul cel bun”, ediÅ£iile din 15.05.2011, cu ocazia prezentării unor produse sau servicii oferite de diferite persoane fizice sau juridice au fost menÅ£ionate fie denumirea acestor persoane fizice sau juridice, fie datele de contact ale acestora, precum adresa, numerele de telefon sau site-ul oficial. Consiliul a apreciat că, prin modalitatea de difuzare a respectivelor emisiuni, au fost încălcate dispoziÅ£iilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, radiodifuzorul eludând cu bună ÅŸtiinţă dispoziÅ£iile legale care interzic în mod expres difuzarea comunicărilor comerciale audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat.
În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.
Având în vedere încălcările normelor legale constatate, precum şi faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat pentru încălcarea aceloraşi prevederi, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 50.000 lei. Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2), ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu ale art. 144 alin. (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Articol unic : Radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 78.3/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 şi de reautorizare nr. 620.1/01.06.2010 pentru postul de televiziune OTV, se sancţionează cu amendă în cuantum de 50.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a dispoziţiilor art. 128 lit. c), d) şi f) din din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Către,
S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.
BUCUREŞTI, Str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, CUI 15994676
pentru postul de televiziune OTV
Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 548/22.09.2011 privind amendarea cu 50.000 lei a radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul OTV cu amendă în cuantum de 50.000 lei, pentru încălcarea art. 35 din Legea audiovizualului, întrucât în perioada mai - august 2011 durata publicităţii difuzate în intervalul orar 18.00-23.00 a depăşit cele 12 minute permise de lege în cadrul unei ore.
Sancţiunea a mai fost aplicată şi pentru încălcarea dispoziţiilor legale privind difuzarea publicităţii prevăzute de art. 29 din Legea audiovizualului, întrucât, în mai multe emisiuni difuzate în perioada mai – septembrie 2011, a făcut publicitate mascată în favoarea unor produse comercializate sau servicii prestate de persoanele invitate ori de cele care au realizat emisiunile monitorizate.
Potrivit prevederilor legale menÅ£ionate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate