Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 18.02.2020

18.02.2020


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 18.02.2020, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare privind duratele orare ale inserÈ›iilor de publicitate difuzate în luna decembrie 2019 (interval orar 07:00-18:00) de 10 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, NaÈ›ional TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV È™i TVR 1) È™i de postul Pro Cinema (interval orar 07:00-23:00). Constatând încălcarea dispoziÈ›iilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările È™i completările ulterioare, conform cărora „ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”, Consiliul a decis să sancÈ›ioneze cu câte o amendă de 200.000 de lei posturile Pro TV È™i Pro Cinema. Totodată, posturile Antena 1 È™i TVR 1 au fost sancÈ›ionate cu câte o somaÈ›ie publică.

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate, ca urmare a numărului mare de reclamaÈ›ii primite la CNA, pentru modul în care Antena 1 a prezentat „serialul VulpiÈ›a” în cadrul emisiunii „Acces direct”. Constatând încălcarea art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 raportat la art. 19 alin. (2) lit. f) din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, precum È™i nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 18 alin. (1) lit. a), b) È™i c) È™i ale art. 32 alin. (2) din Cod, Consiliul a decis sancÈ›ionarea postului Antena 1 cu amendă de 100.000 de lei. Monitorizarea a cuprins 17 ediÈ›ii ale emisiunii mai sus-menÈ›ionate, difuzate în perioada 13.01–06.02.2020, la care au participat ca invitaÈ›i Veronica, zisă VulpiÈ›a, È™i Viorel Stegaru din judeÈ›ul Vaslui.

De asemenea, CNA a decis să sancÈ›ioneze cu somaÈ›ii publice societățile DENOTTI SRL din Dorohoi pentru postul Cristal FM È™i FISHING & HUNTING TEMATIC SRL din Oradea, deoarece nu au respectat prevederile art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului [„Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaÅ£ia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele ÅŸi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) ÅŸi e)” ].

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 39 (2) Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18 (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00-23,00 producÅ£ii care prezintă : a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate ; b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen ; c) persoane în ipostaze degradante, chiar dacă acestea ÅŸi-au dat acordul ;

Art. 19 (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor ÅŸi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii : (…) f) psihologia personajelor ÅŸi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenÅ£ilor ;

Art. 32 (2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea dreptului la demnitate, la propria imagine ÅŸi la respectarea vieÅ£ii private, aÅŸa cum acestea sunt recunoscute ÅŸi ocrotite de Codul civil ; simpla invocare a acordului prealabil al persoanei nu poate justifica încălcarea drepturilor ÅŸi libertăţilor altor persoane, ordinea publică sau bunele moravuri ÅŸi nici nu poate înlătura răspunderea furnizorului de servicii media audiovizuale pentru conÅ£inutul programului, prevăzută la art. 3 al Legii audiovizualului.