Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 18.02.2020

18.02.2020


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în ședința publică din data de 18.02.2020, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare privind duratele orare ale inserțiilor de publicitate difuzate în luna decembrie 2019 (interval orar 07:00-18:00) de 10 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Național TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV și TVR 1) și de postul Pro Cinema (interval orar 07:00-23:00). Constatând încălcarea dispozițiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare, conform cărora „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”, Consiliul a decis să sancționeze cu câte o amendă de 200.000 de lei posturile Pro TV și Pro Cinema. Totodată, posturile Antena 1 și TVR 1 au fost sancționate cu câte o somație publică.

În aceeași ședință, CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate, ca urmare a numărului mare de reclamații primite la CNA, pentru modul în care Antena 1 a prezentat „serialul Vulpița” în cadrul emisiunii „Acces direct”. Constatând încălcarea art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 raportat la art. 19 alin. (2) lit. f) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, precum și nerespectarea dispozițiilor art. 18 alin. (1) lit. a), b) și c) și ale art. 32 alin. (2) din Cod, Consiliul a decis sancționarea postului Antena 1 cu amendă de 100.000 de lei. Monitorizarea a cuprins 17 ediții ale emisiunii mai sus-menționate, difuzate în perioada 13.01–06.02.2020, la care au participat ca invitați Veronica, zisă Vulpița, și Viorel Stegaru din județul Vaslui.

De asemenea, CNA a decis să sancționeze cu somații publice societățile DENOTTI SRL din Dorohoi pentru postul Cristal FM și FISHING & HUNTING TEMATIC SRL din Oradea, deoarece nu au respectat prevederile art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului [„Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e)” ].

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 39 (2) Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18 (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00-23,00 producţii care prezintă : a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate ; b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen ; c) persoane în ipostaze degradante, chiar dacă acestea şi-au dat acordul ;

Art. 19 (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor şi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii : (…) f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor ;

Art. 32 (2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea dreptului la demnitate, la propria imagine şi la respectarea vieţii private, aşa cum acestea sunt recunoscute şi ocrotite de Codul civil ; simpla invocare a acordului prealabil al persoanei nu poate justifica încălcarea drepturilor şi libertăţilor altor persoane, ordinea publică sau bunele moravuri şi nici nu poate înlătura răspunderea furnizorului de servicii media audiovizuale pentru conţinutul programului, prevăzută la art. 3 al Legii audiovizualului.