Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 24.09.2020

24.09.2020


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 24.09.2020, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate, ca urmare a reclamaÈ›iilor primite È™i a autosesizării, pentru modul în care a fost reflectată cea de a treia săptămână din campania electorală pentru alegerile locale din acest an (11-17.09.2020) la posturile centrale de televiziune (TVR 1, TVR 3, Antena 3, Digi 24 È™i Realitatea Plus) È™i la cele de radio (RFI România È™i Radio România Actualități). Constatând încălcări ale legislaÈ›iei audiovizuale, Consiliul a decis aplicarea următoarelor sancÈ›iuni :

- amendă de 7.500 de lei postului Antena 3 pentru încălcări ale prevederilor Codului de reglementare a conÈ›inutului audiovizual la difuzarea a trei ediÈ›ii ale emisiunii „Sinteza zilei”. ÃŽn cadrul ediÈ›iei din 03.09.2020 a fost transmisă o înregistrare având ca titlul „Dana Budeanu răspunde propagandei” fără a se È›ine cont de dispoziÈ›iile art. 18 alin. (1) lit. b) È™i ale art. 40 alin. (5). ÃŽn ediÈ›ia din 07.09.2020 au fost făcute referiri la doamna Clotilde Armand cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. 40 alin. (1), iar în ediÈ›ia din 14.09.2020, având în vedere modul în care a fost transmis un material înregistrat în curtea unei È™coli, au fost încălcate prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) ;

- somaÈ›ie publică postului Antena 3 pentru nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 475 din 18 august 2020, la difuzarea emisiunilor „Sinteza zilei”, ediÈ›ia din 13.09.2020, „EsenÈ›ial” È™i „EdiÈ›ie specială” din 16.09.2020 ;

- somație publică postului Realitatea Plus, pentru că la difuzarea unor emisiuni transmise în perioada 11-17.09.2020 a încălcat prevederile art. 8 alin. (3) și ale art. 5 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 475/2020.

De asemenea, membrii Consiliului au analizat raportul de monitorizare întocmit ca urmare a unei sesizări primite la CNA, referitor la emisiunea „Observator” din data 03.09.2020, în cadrul căreia a fost difuzată È™tirea cu titlul „Vali Vijelie a adus vijelia în PoliÈ›ie”. Consiliul a decis să aplice o somaÈ›ie publică postului Antena 1, deoarece È™tirea a fost transmisă cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. 64 alin. (1) lit. b) È™i ale art. 65 lit. a) din Codul audiovizualului.

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, constatând încălcări ale Codului de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, membrii Consiliului au hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile TV aferente campaniilor de promovare pentru :

- Lacalut Gum Protection and Gentle White (perioada monitorizată : 03-05.08.2020), difuzat cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. art. 93 alin. (1) ;

- Libresse Freshness and Protection Ultra (perioada monitorizată : 18-30.08.2020), transmis fără a se È›ine cont de prevederile art. 93 alin. (1) ;

- Provident, la difuzarea căruia nu s-a ținut cont de dispozițiile art. 94 lit. a) (monitorizare 31.08-06.09.2020).

Totodată, în urma analizării rapoartelor întocmite de DirecÈ›ia Control pentru posturile din teritoriu, Consiliul a decis să aplice o somaÈ›ie publică postului Viva FM din Fălticeni (Suceava) pentru nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea nr. 504/2002, potrivit cărora „Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaÅ£ia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele ÅŸi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) ÅŸi e)”.

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare
Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producÅ£ii care prezintă : b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen ;
Art. 40 - (1) ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate ÅŸi invitate să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (2) ÃŽn cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt. (3) Orice material înregistrat în care se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale trebuie să conÅ£ină ÅŸi opinia acesteia. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (4) Moderatorii programelor au obligaÅ£ia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaÅ£iile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea. (5) Moderatorii, prezentatorii ÅŸi realizatorii programelor au obligaÅ£ia să nu folosească ÅŸi să nu permită invitaÅ£ilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.
Art. 65 - ÃŽn emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : a) rigoare ÅŸi acurateÅ£e în redactarea ÅŸi prezentarea ÅŸtirilor ;
Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 94 - ÃŽn scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie ;

Decizia CNA nr. 475 din 18 august 2020 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2020

Art. 5 (1) Pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorii pot realiza ÅŸi difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral : (…) b) emisiuni electorale, prevăzute la art. 67 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 115/2015, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, în care competitorii electorali îşi pot prezenta programele politice ÅŸi activităţile de campanie electorală ; în situaÅ£ia transmiterii în direct a unor activităţi de campanie, durata acestor transmisii se va încadra în timpul de antenă acordat fiecărui competitor electoral potrivit prevederilor art. 68 din Legea nr. 115/2015, cu modificările ÅŸi completările ulterioare ; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, ÅŸi, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul „emisiune electorală“, afiÅŸat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune ; emisiunile electorale pot fi difuzate în zilele de luni până vineri ;
Art. 8 (3) Radiodifuzorii sunt obligaÈ›i să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat sau de reprezentant al acestuia ; în cazul posturilor de televiziune, numele È™i calitatea persoanelor invitate vor fi vizibile pe ecran la momentul intervenÈ›iei acestora.