Comunicat de presă
18.05.2010

ÃŽntruniÅ£i în ÅŸedinÅ£a publică din data de 18.05.2010, membrii Consiliului NaÅ£ional al Audiovizualului au analizat raportul de monitorizare referitor la mesajul privind garanÅ£ia pe viaţă a telefoanelor mobile din cadrul spotului publicitar „Cosmote”, difuzat, în perioada 19.04.2010 – 12.05.2010, de cinci posturi de televiziune (Antena 3, NaÅ£ional TV, Realitatea TV, Pro TV ÅŸi Prima TV). Constatând încălcări ale prevederilor privind informarea ÅŸi competiÅ£ia corectă din publicitate (art. 107 ÅŸi ale art. 114 alin. 1 pct. c ÅŸi d, alin. 2 din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual), Consiliul a hotărât decizie de somare cu intrare de îndată în legalitate pentru posturile de televiziune care difuzează o variantă a spotului publicitar sub sloganul „Cosmote perfect pentru tine ; GARANÅ¢IE PE VIAŢĂ”. Art. 114 stipulează că : „(1) InformaÅ£iile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinÅ£a : c) preÅ£ului sau a tarifelor ; acestea vor fi prezentate integral, incluzând taxa pe valoarea adăugată ÅŸi toate taxele suplimentare ; d) condiÅ£iilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile ; (2) Orice informaÅ£ie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.”
ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, membrii Consiliului au analizat raportul de monitorizare privind spoturile publicitare pentru medicamente ÅŸi suplimente alimentare, difuzate, în perioada 3.05-9.05 mai 2010, de mai multe posturi centrale de televiziune. CNA a hotărât decizie de somare de intrare în legalitate până la data de 23 mai 2010 pentru toÅ£i radiodifuzorii care transmit spoturile publicitare pentru unele produse medicamentoase ÅŸi suplimente alimentare (Vibrocil, Procto-glyvenol, Nurofen, Espumisan L, MIG-400, Nurofen pentru copii, Parasinus, Proculin, Acutil). Consiliul a constatat că se încalcă legislaÅ£ia audiovizuală în vigoare privind comunicările comerciale, respectiv art. 143 alin. 4, referitor la produsele medicamentoase ÅŸi art. 151 alin. 4 privind suplimentele alimentare din Codul CNA, care prevăd că ”în cazul spotului principal, textul va fi prezentat la sfârÅŸitul spotului publicitar, sonor ÅŸi vizual, timp de minimum 6 secunde”.
Pe baza raportului de monitorizare întocmit de direcÅ£ia de specialitate în perioada 17-20.04.2010, membrii C.N.A. au hotărât să sancÅ£ioneze cu somaÅ£ie publică postul de televiziune Euro Channel TV. Radiodifuzorul a încălcat dispoziÅ£iile art. 54 alin. 2 din Legea audiovizualului nr. 504/ 2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, potrivit cărora “Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaÅ£ia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele ÅŸi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) ÅŸi e).”
Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul