Comunicat de presă

22.09.2011


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntruniÅ£i în ÅŸedinÅ£a publică din data de 22.09.2011, membrii Consiliului NaÅ£ional al Audiovizualului au analizat raportul de monitorizare întocmit de direcÅ£ia de specialitate pentru zece posturi centrale de televiziune, cu privire la durata publicităţii inserate în intervale de o oră, în lunile mai, iunie, iulie ÅŸi august 2011. Constatând încălcări ale prevederilor art. 35 alin. (1) din Legea Audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare [“(1) ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”], Consiliul a decis să sancÅ£ioneze, pentru depăşirea timpului de 12 minute pe oră alocat publicităţii, următoarele posturi :

• OTV – amendă în cuantum de 50.000 lei. La stabilirea sancÅ£iunii, s-a avut în vedere ÅŸi nerespectarea reglementărilor legislaÅ£iei audiovizuale cu privire la difuzarea publicităţii ;

• Pro TV – somaţie publică.

De asemenea, pentru nerespectarea legislaÅ£iei audiovizuale cu privire la protecÅ£ia minorilor la difuzarea emisiunilor de radio matinale, respectiv încălcarea dispoziÅ£iilor art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare (“Difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective”), Consiliul a hotărât să sancÅ£ioneze următoarele posturi de radio :

• Radio Zu – amendă în cuantum de 40.000 lei (pentru emisiunea “Morning Zu”, ediÅ£ii difuzate în luna iulie 2011. A fost reÅ£inută ÅŸi încălcarea art. 33 alin. (2) ÅŸi 40 alin. (5) din Codul audiovizualului) ;

• Kiss FM – amendă în cuantum de 35.000 lei (pentru emisiunile “Cronica cârcotaÅŸilor” ÅŸi “Kissteria matinală”, ediÅ£ii difuzate în lunile iunie, iulie ÅŸi august 2011).

ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, CNA a analizat o serie de reclamaÅ£ii referitoare la modul în care a fost dezbătut în spaÅ£iul audiovizual Proiectul de exploatare minieră de la RoÅŸia Montană ÅŸi a decis sancÅ£ionarea posturilor Money Channel ÅŸi Radio România Actualităţi cu somaÅ£ie publică pentru că, la realizarea emisiunilor “EdiÅ£ie specială” din 14.07.2011, respectiv “Radioul de sâmbăta seara” din 13.08.2011, radiodifuzorii nu au Å£inut cont de prevederile art. 66 alin. (1) lit. a) ÅŸi alin. (2) din Codul audiovizualului, conform cărora “(1) ÃŽn programele de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea imparÅ£ialităţii, echilibrului ÅŸi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziÅ£ie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică (...) (2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziÅ£ie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaÅŸi emisiuni, iar în mod excepÅ£ional, în emisiunile următoare ; în cazul în care cei solicitaÅ£i refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menÅ£ionat pe post ; absenÅ£a punctului de vedere al uneia dintre părÅ£i nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparÅ£ialităţii”.

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul