Decizia nr. 249 din 16.02.2010

16.02.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. NEW TREND MEDIA S.R.L.,
cu sediul în BUCUREŞTI, Şos. Nordului nr. 20, et. 3, birou 3, sector 1

pentru postul de televiziune U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ
Şos. Olteniţei nr. 107A, corp C6, et. 3, sector 4 BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 16 februarie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA cu nr. 570/18.01.2010, 734/21.01.2010 şi 1167/29.01.2010 cu privire anunţurile promoţionale difuzate în ziua de 15 ianuarie 2010 de postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ.

Postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ aparţine radiodifuzorului S.C. NEW TREND MEDIA S.R.L., (licenţa audiovizuală nr. S-TV 84.2/16.03.2004, decizia de autorizare nr. 737.0/21.10.2004 şi reautorizare nr. 737.2/26.05.2009).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. NEW TREND MEDIA S.R.L. a încălcat prevederile art. 15 alin. (1) şi art. 24 alin. (1) raportate la dispoziţiile art. 29 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate :

- "art. 15 alin. (1) : În intervalul orar 6,00 - 20,00 radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.
- art. 24 alin. (1) : Difuzarea anunţurilor promoţionale pentru producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. b), c), d) şi e) se va face cu semnul de avertizare corespunzător şi va respecta prevederile art. 15.
- art. 29 : Publicitatea şi teleshoppingul se supun cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor.”.

În fapt, în data de 15 ianuarie 2010, postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ a difuzat un spot promoţional pentru emisiunea « Sugar », spot ce a conţinut imagini cu fete dezbrăcate care dansau cu mişcări lascive şi provocatoare. Spotul a fost difuzat în timpul zilei la orele 07.25, 07.47, 08.23, 09.00 şi 22.00.

Redăm conţinutul spotului :

„Voce din off : Vrei să vezi mai mult ? Sunt Ramona şi te aştept în seara asta la miezul nopţii la Sugar, doar la UTV.”

Imaginile cu fetele dezbrăcate care apar în spotul promoţional au textul „Cenzurat”, plasat peste sâni, fese sau zona genitală.

Emisiunea pentru care s-a difuzat spotul promoţional este o emisiune care se difuzează în intervalul orar 24.00-01.00. În aceste condiţii, trebuiesc respectate prevederile art. 24 alin. (1) din Codul audiovizualului, care dispun că difuzarea anunţurilor promoţionale pentru producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. b), c), d) şi e) se va face cu semnul de avertizare corespunzător şi va respecta prevederile art. 15.

Art. 15 din Codul audiovizualului prevede că în intervalul orar 6,00 - 20,00 radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.

Vizionând spotul promoţional pentru emisiunea „Sugar”, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat normele privind protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe, norme care prevăd că anunţurile promoţionale care includ scene de sex sau alte elemente ce pot afecta copiii nu pot fi difuzate în intervalul orar 6.00 - 20.00.

Membrii Consiliulului consideră că spotul promoţional pentru emisiunea “Sugar” a avut un conţinut neadecvat în raport de orele la care a fost difuzat, ore la care copiii au acces neîngrădit la vizionarea programelor audiovizuale.

Ca măsură de protecţie psihică şi emoţională a copiilor, legiuitorul a instituit, la art. 15 alin. (1) din Codul audiovizualului, că anunţurile promoţionale cu un astfel de conţinut nu pot fi difuzate în intervalul orar 6.00-20.00.

Consiliul a constatat, de asemenea, că radiodifuzorul nu a ţinut cont de faptul că publicitatea, inclusiv cea autopromoţională se supune cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor, astfel cum prevăd dispoziţiile art. 29 din Codul audiovizualului.

Având în vedere aceste aspecte, radiodifuzorul avea obligaţia de a lua toate măsurile legale astfel încât, prin difuzarea producţiilor audiovizuale respective, copiii să poată fi protejaţi.

În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ulterioare şi cu respectarea prevederilor art. 15 din acelaşi act normativ, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. NEW TREND MEDIA S.R.L., pentru postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul U TELEVIZIUNE INTERACTIVĂ cu somaţie publică, întrucât în data de 15 ianuarie 2010 a difuzat un spot promoţional ce a avut un conţinut neadecvat în raport de orele la care a fost difuzat.

Potrivit dispoziţiilor legale, în intervalul orar 6,00 - 20,00 radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.