Decizia nr. 326 din 02.03.2010

02.03.2010


envoyer l'article par mail title=

În şedinţa publică din data de 25 februarie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat spoturile publicitare pentru margarina “Rama”, care sunt difuzate pe posturile de televiziune.

Spoturile au următorul conţinut :

• Margarina Rama- spot cu dr. Gabriela Berechet

Această variantă începe cu o copertă care conţine textul : Mai bine ştii mai mult, dacât mai puţin ! Dr. Gabriela Berechet, Specialist industria alimentară

Gabriela Berechet : Percepţia generală despre margarină e una mai degrabă controversată, dar nejustificată. Având în vedere că procesul de fabricaţie este simplu, margarina se poate produce chiar şi în casă din ingrediente naturale. Margarina de calitate precum Rama este o sursă importantă de grăsimi esenţiale Omega 3 şi 6. Rama nu conţine grăsimi hidrogenate sau parţial hidrogenate. Experţi în nutriţie recomandă margarina de calitate ca pe o sursă excelentă de Omega 3. Spotul se încheie cu următoarea specificare textuală şi din off : Intră pe www.despreRama.ro

• Margarina Rama- spot cu Anca Ţurcaşiu

Spotul începe cu următorul text pe ecran : Mai bine ştii mai mult, decât mai puţin ! Anca Ţurcaşiu

Anca Ţurcaşiu : La 20 de ani am făcut o alegere care mi-a schimbat sănătatea în bine. Am renunţat la grăsimile rele din alimentaţie şi am devenit adepta dietei ovo-lacto-vegetariene. Astăzi mă simt excelent. L-am învăţat şi pe fiul meu să adopte un stil de viaţă sănătos. Pe lângă exerciţiile fizice regulate el ştie să aleagă alimentele sănătoase cu un conţinut bogat în grăsimi esenţiale Omega 3 şi Omega 6, cum ar fi margarina Rama. Din off şi textual spotul se încheie cu : Intră pe www.despreRama.ro

• Margarina Rama- spot cu Nadia Comăneci

Nadia Comăneci : Dylan adoră să construiască şi pe zi ce trece devine tot mai pasionat. Iar eu fac totul ca el să crească sănătos. De când am descopreit cât de importante sunt grăsimile esenţiale Omega 3 şi Omega 6 pentru dezvoltarea celulelor, am grijă să le includ zilnic în alimentaţia lui. Pentru că organismul unui copil nu le poate produce. Este bine de ştiut că Rama conţine grăsimi esenţiale Omega 3 şi Omega 6 care ajută la buna creştere a copiilor. Zilnic Rama, hrăneşte buna creştere.

În spot, alături de Nadia, apare şi fiul său, Dylan în mai multe situaţii : cum se joacă, cum manâncă sau îşi măsoară înălţimea.

Analiza spoturilor a fost făcută ţinându-se cont şi de punctele de vedere transmise de Institutul Naţional de Sănătate Publică Bucureşti, de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, precum şi de Consiliul Român pentru Publicitate.

De asemenea, la şedinţă a participat şi reprezentantul Unilever S.C.E., domnul Florentin Scarlat.

În urma analizării spoturilor, membrii Consiliului au apreciat că, în condiţiile în care publicul nu este informat cu privire la faptul că efectul benefic se obţine în condiţiile unui consum zilnic de maximum 20 de grame de margarină, aşa cum se recomandă într-o alimentaţie sănătoasă, mesajul spoturilor publicitare nu este unul complet şi este de natură a induce în eroare consumatorii.

Or, o astfel de omisiune poate încuraja, per a contrario, un consum exagerat de margarină, fapt dăunător sănătăţii.

În urma discuţiilor cu reprezentantul producătorului margarinei, Unilever S.C.E, dl. Florentin Scarlat, s-a convenit, de comun acord, că, în termen de 2 zile, spotul va fi completat cu menţiunea privind cantitatea recomandată pentru o alimentaţie sănătoasă : ”un consum maxim de 20 de grame”.

În cadrul şedinţei publice din data de 2 martie 2010, membrii Consiliului au constatat, în urma revizionării, că spoturile pentru margarina Rama nu au fost completate, aşa cum a fost stabilit în cadrul şedinţei din 25 februarie 2010, în sensul unei informări corecte şi complete a publicului telespectator.

Astfel, membrii Consiliului au constatat că sunt încălcate dispoziţiile art. 114 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziţiilor invocate :

(1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa :

a) caracteristicilor produsului şi, în special, a naturii, identităţii, proprietăţilor, compoziţiei, cantităţii, durabilităţii, originii sau provenienţei, precum şi a metodelor de fabricaţie ori de producţie ;

Pentru aceste considerente, în urma revizionării spoturilor, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spoturilor pentru margarina Rama, în sensul că acestea să fie difuzate cu respectarea prevederilor legale.