Decizia nr. 494 din 06.05.2010

06.05.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. SOTI CABLE NEPTUN S.R.L.
cu sediul în Constanţa, Bd. Mamaia nr. 296, jud. Constanţa

pentru postul de televiziune TV NEPTUN

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 6 mai 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la ediţia emisiunii informative „Reporter” difuzată de postul de televiziune TV NEPTUN în data de 4 aprilie 2010, de la ora 19.35 şi reluată în data de 5 aprilie 2010, de la ora 13.34.

Postul TV NEPTUN aparţine radiodifuzorului S.C. SOTI CABLE NEPTUN S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 176/01.03.2007 şi decizia de autorizare nr. 1330.0/02.10.2007).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. SOTI CABLE NEPTUN S.R.L. a încălcat prevederile art. 27 alin. (1) şi (2) din Decizia nr.187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, programele de ştiri şi de actualităţi se supun cerinţelor de protecţie a copiilor şi vizionării în familie ; radiodifuzorii vor evita prezentarea repetată a scenelor de violenţă. În fapt, postul de televiziune TV NEPTUN a difuzat în cadrul emisiunii informative „Reporter” o ştire intitulată „MOARTE ÎN NOAPTEA ÎNVIERII”, ilustrată cu imagini care prezentau scena prăbuşirii în gol a unui bărbat aflat pe un turn de radiocomunicaţii din localitatea Costineşti. Ştirea a fost difuzată în data de 4 aprilie 2010, de la ora 19:35 şi redifuzată în 5 aprilie 2010, de la ora 13:34.

Pe ecran a fost afişată avertizarea : „IMAGINI ŞOCANTE”.

Redăm din raportul de monitorizare fragmente din conţinutul ştirii :

„Lorena Târşoagă – crainic : O scenă teribilă le-a umbrit noaptea de Înviere localnicilor din Costineşti ; un bărbat în stare de ebrietate s-a urcat pe un turn de radiocomunicaţii de aproape patruzeci de metri înălţime. A dormit aproape patru ore pe o platformă, timp în care la sol autorităţile căutau o soluţie să-l coboare. Când s-a trezit, bărbatul a bâjbâit după scara de acces, însă a alunecat şi a căzut ; nu a mai avut nici o şansă, a murit pe loc. Vă avertizăm, urmează imagini şocante surprinse în exclusivitate de echipa Neptun Tv.”

A urmat difuzarea imaginilor neblurate în care bărbatul s-a prăbuşit de pe turnul de radiocomunicaţii, lovindu-se de cadrul metalic al acestuia şi apoi zdrobindu-se de sol. Înregistrarea a cuprins şi zgomotele produse de impactul corpului victimei cu cadrul metalic şi cu solul.

Imaginea corpului neînsufleţit a fost blurată.

„(...)

Voice off : Cu doar zece minute înainte de slujba Învierii, bărbatul s-a trezit brusc. A căutat scara de acces pentru a coborî, însă a ajuns pe scheletul de metal al turnului, loc extrem de periculos, pentru că de acolo putea aluneca în orice moment. Pompierii au încercat să-l convingă să se întoarcă pe platformă.
Voce 1 : Urcă mă, sus !
Voce 2 : Ţine-te de scară ! Măi, rămâi acolo sus unde eşti, că poţi să cazi, mă !
Voce 3 : Băi, ţine-te bine ! Măi, cazi, măi ! Ţin-te bine, măi ! – aceste intervenţii fiind titrate pe ecran.
Voice off : A urmat o imagine pe care nici unul dintre salvatori nu o va uita vreodată.”

Ulterior, au fost redifuzate imaginile de la începutul reportajului, cele neblurate, cu prabuşirea bărbatului, precum şi cele blurate, cu corpul neînsufleţit al acestuia.

Membrii Consiliului au constatat că, deşi radiodifuzorul a avertizat că urmează imagini şocante, difuzarea acestora a fost de natură a afecta emoţional publicul telespectator, cu precădere pe cel minor, în condiţiile în care au fost difuzate la orele 13.34, respectiv 19.35, ore accesibile tuturor categoriilor de public.

Consiliul consideră că prezentarea unor materiale ce conţin imagini şocante trebuie făcută cu discernământ de către radiodifuzori, astfel încât să fie respectate obligaţiile cu privire la protecţia copiilor, reglementate de dispoziţiile art. 27 alin. (1) din Codul audiovizualului, care prevăd că programele de ştiri şi de actualităţi se supun cerinţelor de protecţie a copiilor şi vizionării în familie.

De asemenea, Consiliul a apreciat ca fiind foarte grav faptul că postul TV NEPTUN a repetat difuzarea imaginilor şocante, care au fost de natură să producă un impact emoţional negativ asupra publicului telespectator, pe de o parte, prin faptul că imaginile şocante care prezentau scena prăbuşirii în gol a bărbatului au fost prezentate de două ori în ştirea din data de 4 aprilie 2010, iar, pe de altă parte, prin faptul că ştirea respectivă a fost reluată în data de 5 aprilie 2010.

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. SOTI CABLE NEPTUN S.R.L. cu somaţie publică.

În conformitate cu dispoziţiile art. 162 alin. (2) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. SOTI CABLE NEPTUN S.R.L. - pentru postul de televiziune TV NEPTUN şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul TV NEPTUN cu somaţie publică, întrucât, în 4 şi 5 aprilie 2010 a difuzat, la ore accesibile tuturor categoriilor de public, imagini ce au surprins căderea unei persoane de pe un turn de radiocomunicaţii, imagini cu un impact emoţional negativ asupra publicului, în general, şi asupra copiilor, în special.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.