Comunicat de presă - Ședința din 25.03.2014 - sancțiuni

25.03.2014


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică, după analiza rapoartelor de monitorizare întocmite de Direcţia Monitorizare şi de Serviciul Inspecţie, Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis aplicarea următoarelor sancţiuni :

- Amendă în cuantum de 20.000 de lei postului România TV pentru emisiunea „Starea naţiei” (ediţiile din 27, 28, 31.01.2014 şi 03, 07, 20, 24, 26, 27 şi 28.02.2014) şi amendă în cuantum de 10.000 de lei postului B1 TV pentru emisiunea „Lumea lui Banciu” (ediţiile din 27.01.2014, 03, 12, 14, 19 şi 27.02.2014), deoarece radiodifuzorii au încălcat prevederile art. 40 alin 3 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual referitoare la obligaţia moderatorilor de a nu folosi un limbaj injurios. Membrii CNA au analizat rapoartele întocmite pentru posturile B1 TV, România TV şi Antena 3, intervalul orar monitorizat fiind 23.00 – 24.00. De asemenea, la stabilirea sancţiunilor s-a ţinut cont numai de ediţiile analizate pentru prima dată de către Consiliu ;

- Amendă în cuantum de 10.000 de lei postului Antena 1 pentru emisiunea „SuperBingo Metropolis”, ediţiile difuzate în zilele de 17.11.2013, 02.02.2014 şi 02.03.2014. Consiliul a constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 18 lit. b) din Codul audiovizualului conform cărora „Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă : (...) b) scene de sex, limbaj sau comportament obscen” ;

- Somaţie publică postului de televiziune Kanal D. Emisiunea WOW Biz, difuzată pe data de 10.12.2013, a fost transmisă cu încălcarea prevederilor art. 32 alin. (1) şi (2) şi cele ale art. 34 alin. (1) din Codul audiovizualului [art. 32 „(1) Niciun drept conferit prin lege nu poate fi exercitat într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe, în scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul ori profitând de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor. (2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea dreptului la viaţă privată”, art. 34 „(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine”] ;

- Somaţie publică postului Tele M Botoşani, pentru nerespectarea dispoziţiilor art.65 lit. a), b) şi c) din Codul audiovizualului în cadrul emisiunii de „Ştiri” din data de 11.02.2014 [„În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor ; b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală ; c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate”] ;

- Somaţie publică postului Ten TV Lugoj pentru emisiunea „Ştirile Ten TV” din data de 17.02.2014 (reluate în data de 18.02.2014), deoarece nu au fost respectate prevederile art. 139 din Codul audiovizualului, care precizează că „Publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală” ;

- Somaţie publică postului Antena 1 Vaslui pentru încălcarea art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului în ediţia din data de 30.01.2014 a emisiunii „Observator Vaslui” [„Publicitatea televizată şi teleshoppingul trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de conţinutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată, teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor”] ;

- Somaţie publică postului Media TV Cernavodă deoarece nu a respectat dispoziţiile art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului, potrivit cărora : „Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).”


Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul