Comunicat de presă - Ședința din 28.01.2014 - sancțiuni

28.01.2014


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a decis intrarea în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare pentru produsul „Savoria. Pâinea copiilor”, asigurarea de viaţă oferită de Red Sands Group ÅŸi 4Life Direct, precum ÅŸi pentru noua cartelă „MTV mobile powered by Cosmote” (Ana-B). După vizionarea spoturilor ÅŸi analiza rapoartelor de monitorizare, întocmite de direcÅ£ia de specialitate, Consiliul a constatat că la difuzarea acestor spoturi TV nu au fost respectate prevederile art. 93 din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual („Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale”).

După analiza raportului întocmit de Serviciul InspecÅ£ie pentru reÅ£eaua S.C SPEEDNET INTER SOLUTIONS SRL ca urmare a unei reclamaÅ£ii, membrii Consiliului au decis să sancÅ£ioneze societatea cu amendă în cuantum de 10.000 de lei pentru încălcarea dispoziÅ£iilor art. 74 alin. (3) din Legea audiovizualului (“Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului”) ÅŸi cele ale art. 27 alin. (2) lit. a) din Cod [“Serviciile de programe 18+ ale radiodifuzorilor aflaÅ£i sub jurisdicÅ£ia statelor membre ale Uniunii Europene pot fi incluse în oferta distribuitorilor de servicii, dacă se respectă următoarele condiÅ£ii : a) criptat ÅŸi în cadrul unor pachete opÅ£ionale, special dedicate adulÅ£ilor, disponibile numai în intervalul orar 1,00 - 5,00, în cazul retransmisiei analogice].

De asemenea, după analiza rapoartelor de monitorizare întocmite de Serviciul InspecÅ£ie ca urmare a sesizărilor primite, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a decis aplicarea următoarelor sancÅ£iuni pentru posturile din teritoriu :

- somaÅ£ie publică pentru postul RTT BraÅŸov, deoarece în cadrul mai multor emisiuni informative nu au Å£inut cont de prevederile art. 65 lit. a) din Codul audiovizualului, conform cărora „În emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : a) rigoare ÅŸi acurateÅ£e în redactarea ÅŸi prezentarea ÅŸtirilor” ;

- somaÅ£ie publică pentru postul Transilvania Live ! Cluj-Napoca. Ca urmare a mai multor reclamaÅ£ii primite la CNA, au fost monitorizate diferite ediÅ£ii ale emisiunilor „Big Boletus”, „Casa poporului” ÅŸi „România de la A la Z”, din lunile octombrie ÅŸi decembrie 2013. Consiliul a constatat că nu au fost respectate prevederile art. 40 alin. (3) ÅŸi art. 78 alin. (3) din Codul audiovizualului. [„Moderatorii programelor au obligaÅ£ia să nu folosească ÅŸi să nu permită invitaÅ£ilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă”, respectiv „La difuzarea în reluare a programelor se va face menÅ£iunea „Reluare” pe întreaga durată a difuzării acestora, cu excepÅ£ia operelor cinematografice.”]

- somaÅ£ie publică postului Actualitatea TV PaÅŸcani pentru emisunea „În obiectiv”, ediÅ£ia din data de 09.10.2013, pentru încălcarea art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului („În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.”)

- somaÅ£ie publică postului InformaÅ£ia TV / Satu Mare, deoarece emisiunea „Agenda publică”, ediÅ£ia din 22.11.2013 a fost transmisă cu încălcarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit.b), art. 65 lit. c) ÅŸi art. 34 alin. (1) din Cod [„În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă” ; „În emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : c) titlurile ÅŸi textele afiÅŸate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenÅ£a faptelor ÅŸi datelor prezentate” ; respectiv „Orice persoană are dreptul la propria imagine”.]

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul