Comunicat - Sancțiuni

12.05.2011


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntruniÅ£i în ÅŸedinţă publică în data de 12.05.2011, membrii Consiliului NaÅ£ional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancÅ£iuni :

• SomaÅ£ie publică postului Antena 1 pentru emisiunile „Acces direct“ ÅŸi „Observator“. ÃŽn emisiunea „Acces direct“ (difuzată în data de 16.03.2011, în intervalul orar 17:00 -19:00), radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 40 alin. 3 din Decizia CNA 220/ 2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, care precizează „obligaÅ£ia moderatorilor programelor de a nu permite invitaÅ£ilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă“. Consiliul a apreciat că, în aceeaÅŸi emisiune, s-a făcut publicitate mascată practicilor oculte, fapt care contravine art. 29 alin. 1 lit a) din Legea audiovizualului nr. 504, cu modificările ÅŸi completările ulterioare ÅŸi prevederilor art. 17 din Codul CNA („În intervalul orar 6,00 - 22,00 nu pot fi difuzate programe, altele decât producÅ£iile audiovizuale de ficÅ£iune, care conÅ£in (...) practici oculte.“). ÃŽn cadrul unui reportaj difuzat în emisiunea de ÅŸtiri „Observator” (din 3.05.2011, ora 19:00), s-a încălcat art. 29 alin. 1 lit a) din Legea audiovizualului. Åžtirea despre promovarea unei firme ÅŸi a unui produs de curăţenie a avut un conÅ£inut comercial mascat ;

• SomaÅ£ie publică postului Antena 2 pentru emisiunea „Agentul Vip“(din 27.04.2011). Radiodifuzorul nu a respectat obligaÅ£iile care revin moderatorilor potrivit art. 40 alin. 3 din Codul CNA, precum ÅŸi dispoziÅ£iile art. 47 alin. 2 din Codul CNA, care interzic în programele audiovizuale „orice discriminare pe considerente de rasă, religie, naÅ£ionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie“ ;

• Decizie de intrare în legalitate în privinţa difuzării spotului publicitar al PCC/ Oltchim Râmnicu Vâlcea pe posturile de televiziune The Money Channel şi Realitatea TV.

În aceeaşi şedinţă publică a fost analizat şi raportul de monitorizare privind sinteza emisiunilor matinale, difuzate de către şase posturi centrale de radio, în perioadele 01.03.2011- 31.03.2011 şi 01.04.2011 - 30.04.2011 (în intervalul orar 07:00 – 14:00).

Pentru încălcarea prevederilor privind protecÅ£ia copilului din art. 39 alin 2 din Legea audiovizualului („Difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.“), Consiliul a sancÅ£ionat următoarele posturi de radio :

• Radio ZU – amendă în cuantum de 15.000 de lei (emisiunea „Morning ZU“ din 13.04.2011) ;

• Radio Kiss FM - amendă în cuantum de 10.000 de lei (pentru unele emisiuni din martie ÅŸi aprilie) ;

• Radio 21 - amendă în cuantum de 10.000 de lei (pentru unele emisiuni din martie şi aprilie).

ÃŽn aceeaÅŸi sedinţă publică, pe baza Raportului Serviciului de InspecÅ£ie pentru posturile de televiziune din teritoriu, pentru încălcarea legislaÅ£iei audiovizuale în vigoare, Consiliul a decis aplicarea următoarelor sancÅ£iuni :

• Amendă în cuantum de 5.000 de lei postului Cinemar TV Baia Mare. ÃŽn emisiunea „Ţara Mea“ (din 27.04.2011) s-au încălcat dispoziÅ£iile art. 40 alin. 3 ÅŸi art. 34 alin. 1 din Codul CNA privind obligaÅ£iile moderatorilor ÅŸi dreptul oricărei persoane la propria imagine ;

• SomaÅ£ie publică postului Cinemar TV Baia Mare pentru nerespectarea art. 26 alin. 1 din Legea audiovizualului. „Pentru încurajarea ÅŸi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaÅ£ia de a reflecta campaniile electorale în mod echitabil, echilibrat ÅŸi imparÅ£ial. “

• SomaÅ£ie publică postului 1 TV Bacău. ÃŽn emisiunea „Amprente” s-a promovat o societate producătoare de alcool, încălcându-se art. 103 alin. 1 din Codul CNA, care stipulează : „ Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt promovate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare.”

• Câte o somaÅ£ie publică postului Datina TV Drobeta Turnu Severin ÅŸi postului Direct TV BistriÅ£a pentru nerespectarea art. 29 alin. 1 lit a) din Legea audiovizualului privind publicitatea mascată ;

• SomaÅ£ie publică postului Radio Sibiu pentru încălcarea art. 113 alin. 1 din Codul CNA privind regimul difuzării publicităţii la alcool („În intervalul orar 6,00 - 22,00 este interzisă orice formă de publicitate la băuturi spirtoase.”).

ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, membrii CNA au aprobat solicitările de licenÅ£e audiovizuale prin reÅ£ele de comunicaÅ£ii electronice : S.C. Radio Giurgiu S.R.L. Giurgiu pentru Super FM ÅŸi Darik TV Crevedia Mare ; S.C. Rom Consult S.R.L. Hunedoara pentru Info HD ; S.C. Next Start SRL Codlea pentru Info Text Hârlău ; Lungu Monica ÃŽntreprindere Individuală Cudalbi/ GalaÅ£i pentru TV Cudalbi ; S.C. Gliga Comimpex S.R.L. pentru Gliga TV Reghin.

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul