Comunicat de presă
07.06.2011

Întruniţi în şedinţă publică în data de 07.06.2011, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni :
• Amendă în cuantum de 10.000 lei postului Pro TV GalaÅ£i pentru depăşirea în mod repetat a timpului de 12 minute pe oră alocat publicităţii în perioada 22.04.2011 – 29.04.2011. Radiodifuzorul nu a respectat prevederille art. 35 alin. 1 din Legea Audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, care precizează că „proporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute“ ;
• SomaÅ£ie publică postului GSP TV pentru difuzarea unor extrase din emisiuni sportive fără a menÅ£iona numele ÅŸi sigla radiodifuzorului primar, respectiv Digi Sport. Conform prevederilor art. 85 alin 7 din Legea audiovizualului nr. 504/ 2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, „În cazul în care extrasul este realizat prin înregistrarea semnalului unui radiodifuzor primar, el trebuie să menÅ£ioneze numele acestuia sau să conÅ£ină sigla lui, cu excepÅ£ia cazului în care radiodifuzorii implicaÅ£i decid altfel.“ ;
• Decizie de intrare în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare pentru produsele „GE 132“ ÅŸi „Vasile-Plant“ difuzate de postul de televiziune OTV. Consiliul a apreciat că se încalcă art. 128 din Decizia nr. 220/ 24.02.2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, care interzice „menÅ£ionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la boli precum : d) cancer ÅŸi alte boli tumorale ;“
• SomaÅ£ie publică postului Tele M IaÅŸi. ÃŽn emisiunea de dezbatere „Linia întâi“, difuzată în data de 27.04.2011, radiodifuzorul a încălcat principiile privind „asigurarea imparÅ£ialităţii, echilibrului ÅŸi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziÅ£ie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică. “(art. 66 alin. 1, lit. a din Codul CNA) ;
• Câte o somaÅ£ie publică posturilor Focus TV Buzău ÅŸi Focus TV FocÅŸani pentru publicitatea făcută unor lanÅ£uri de magazine. Art. 103 din Codul CNA stipulează interzicerea difuzării “de emisiuni, altele decât teleshoppingul, în care sunt promovate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare“ ;
• SomaÅ£ie publică postului Radio MediaÅŸ 725. Prevederile art. 105 alin. 2 din Codul CNA obligă radiodifuzorii ca „în cazul publicităţii ce include concursuri pentru promovarea unui produs sau serviciu“ să precizeze perioada de desfăşurare a concursului, precum ÅŸi regulamentul acestuia ;
• Somaţie publică postului Radio Impact Baia Mare pentru nerespectarea dispoziţiilor Deciziei nr.412/ 10.05.2007 privind obligatiile ce revin radiodifuzorilor la inregistrarea programelor de radio si de televiziune ;
• SomaÅ£ie publică S.C. RCS & RDS S.A. pentru încălcarea principiului „must-carry“ prevăzut de art. 82 din Legea audiovizualului nr. 504/ 2002, cu modificările ÅŸi completările. Radiodifuzorii au obligaÅ£ia să transmită „în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin reÅ£eaua respectivă, precum ÅŸi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin acorduri internaÅ£ionale la care România este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaÅ£i este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă. “
Membrii CNA au aprobat solicitarea de prelungire a licenţei audiovizuale S.C. Realitatea Media S.A . Bucureşti pentru Realitatea Alba Iulia.
ÃŽn cadrul unei conferinÅ£e de presă, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului ÅŸi Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” al Academiei Române au prezentat Raportul privind calitatea limbii române în audiovizual pentru luna martie a.c..
Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul